Een online bedrijf starten: een handig stappenplan
Ben je jouw 9-5 baan zat? Wil je locatieonafhankelijk kunnen ondernemen of ben je net afgestudeerd en wil je graag je eigen online bedrijf starten? Wij kunnen dat alleen maar aanmoedigen! In dit artikel geven wij jou een handig stappenplan waarmee je een online bedrijf kunt starten.
Stap 1: zet je ideeën voor het starten van je online bedrijf op papier
Er zijn ontzettend veel verschillende soorten manieren waarmee je een online bedrijf kunt starten. Maar om het jezelf makkelijker te maken is het handig om te beginnen met een gestructureerd plan. Wat ben je nu eigenlijk van plan? Waar ga je de financiën vandaan halen? Wat maakt jouw bedrijf, product of dienst uniek? Wat is je ideale doelgroep? Hoe ga je klanten binnenhalen? Schrijf in het kort jouw plannen op en de eerste doelen die je wilt gaan behalen met jouw bedrijf. Op deze manier houd je overzicht en zorg je voor een succesvolle start van jouw bedrijf. Toets deze ideeën ook eens bij mensen in je omgeving, je doelgroep of andere ondernemers.
En wil je het nou echt profi aanpakken? Zorg dan voor een businessplan/ondernemingsplan. Dat klinkt misschien ingewikkeld, maar een goede voorbereiding vergroot je kans op succes voor jouw eigen online bedrijf. Een ondernemingsplan geeft je inzicht in je ondernemingsvaardigheden, doelen, marktpositie en de haalbaarheid van je idee.
Stap 2: schrijf je in bij de KVK
Nadat je een duidelijk overzicht hebt van hoe jouw bedrijf eruit moet komen te zien, is het tijd om je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Hierbij zul je een rechtsvorm moeten uitkiezen. Veel startende ondernemers kiezen voor een eenmanszaak wanneer ze het bedrijf alleen starten, en voor een vennootschap onder firma (VOF) wanneer ze met meerdere mensen een bedrijf opstarten. Een inschrijving bij de KVK kost momenteel 75 euro.
Stap 3: regel je juridische zaken en verzekeringen
Wist je dat je met een eenmanszaak of VOF volledig privé aansprakelijk bent voor (eventuele schulden van) je bedrijf? Het is belangrijk om je dit goed te beseffen. Als ondernemer loop je bepaalde risico’s. Gelukkig kun je je daar deels voor indekken, bijvoorbeeld met goede juridische documenten en verzekeringen. En trap niet in de valkuil om te besparen op een jurist, laat vanaf de start goede juridische documenten (zoals algemene voorwaarden) opstellen. Voor verzekeringen is een aansprakelijkheidsverzekering op zijn minst aan te raden, en kun je je laten adviseren door een verzekeringsadviseur.
Stap 4: verdiep je in de boekhouding
Naast de juridische kant zit er nog een minder aspect aan ondernemen: het bijhouden van je boekhouding. De Belastingdienst eist dat je als ondernemer een controleerbare administratie voert. Deze gegevens heb je daarnaast nodig voor onder andere je btw-aangiftes en je jaarlijkse aangifte Inkomstenbelasting. Erg belangrijk dat je dus een goede administratie hebt. Maar wat komt er allemaal bij kijken?
Kennis
Een goede administratie begint bij kennis. En we snappen: dat is nog best lastig. Begin daarom met wat standaard onderzoek te doen online, zodat je weet wat er van jou als ondernemer wordt verwacht. Dit kun je onder andere doen door verschillende blogs te lezen op onze pagina, maar ook zijn er voldoende YouTube video’s die je kunt bekijken.
Zelf doen vs. een boekhouder
Daarnaast zul je moeten bepalen of je zelf de boekhouding wilt gaan doen, of dat je dit liever uitbesteedt. Er zijn verschillende factoren die hierbij meespelen. Zo hangt het onder andere af van hoe graag je dit zelf wilt leren, hoe ingewikkeld je boekhouding is en welke kennis je al hebt. Onderschat daarbij met name de inkomstenbelasting niet! Want die is als ondernemer vrij complex.
Boekhoudprogramma vs. Excel
Nu je goed onderzoek hebt gedaan, is het tijd om te bepalen hoe je jouw administratie gestructureerd gaat bijhouden. Als de Belastingdienst een controle uitvoert op een van jouw belasting aangiftes, moet je de onderliggende administratie namelijk ook kunnen laten zien. Dat kun je al heel laagdrempelig en goedkoop doen in Excel, maar wij zouden je eerder een boekhoudprogramma aanraden (krijg je geen spijt van!). Je kunt dan op één plek je bonnen bewaren, je boekhouding gestructureerd bijhouden en heel efficiënt je facturen maken en versturen.
Tip: ben je van plan een online onderneming te starten? Zorg er dan in de eventuele keuze voor een boekhouder/boekhoudprogramma ook voor dat je de mogelijkheid hebt om compleet online te werken. Zo houd jij jouw vrijheid en flexibiliteit.
Stap 5: open een zakelijke rekening
Vergeet niet om ook een zakelijke rekening af te sluiten. Dat is niet verplicht, maar we raden het wel aan. Voor bepaalde functies (zoals het innen van iDEAL betalingen met betaallinkjes op de factuur) is het ook noodzakelijk. Er zijn verschillende bedrijven waar je hiervoor bij terecht kunt. Persoonlijk zijn we fan van Knab, waar je voor relatief lage kosten een al een zakelijke rekening kunt openen. Je hebt dan ook de mogelijkheid om verschillende potjes/rekeningen aan te maken, bijvoorbeeld om je belasting opzij te zetten.
Stap 6: promoot je bedrijf
Als laatste is het van belang dat jouw doelgroep weet dat ze bij jou en je bedrijf moeten zijn. Marketing is een groot onderdeel van een online bedrijf. Want je kunt nog zo’n goed idee hebben, zonder marketing geen klanten. Zo kun je een website maken en/of jouw diensten via social media promoten. Dit kan zowel gratis als betaald. Doe goed onderzoek en bekijk wat past bij jouw bedrijf. En maak je kosten? Bewaar je bonnetjes dan goed! Want dit zijn waarschijnlijk zakelijke kosten die aftrekbaar zijn.
Een online bedrijf starten, daar komt zoals je kunt lezen echt best wel wat bij kijken. Daarentegen zijn de mogelijkheden eindeloos! Doe vooraf goed onderzoek, schat risico’s in en zorg voor een goede boekhouding. Dan zorg je voor een succesvolle start van jouw eigen bedrijf!