Werken als zzp’er vanuit huis: 7 tips
Ben jij van plan om te werken als zzp’er vanuit huis? Dan is het wel handig dat je hier het een en ander over weet. Zo zijn er specifieke regels opgesteld wat je wel en niet vanuit huis mag doen en is het belangrijk dat je een goede werkplek voor jezelf creëert.
Tip 1: zorg voor een rustige omgeving
Met een opdracht aan de slag terwijl de kinderen om je heen rennen, je in een volle kamer vol rotzooi zit of afgeleid raakt van allerlei klusjes in je vizier? Dat werkt natuurlijk niet. Zorg altijd dat je een rustige werkplek hebt waar je in alle rust met jouw opdrachten aan de slag kunt. Zo werk je veel sneller en dus efficiënter, wat waarschijnlijk ten goede zal komen aan jouw omzet.
Tip 2: kantoormeubelen zijn meestal niet aftrekbaar
Heb je een kamer als jouw thuiswerkplek ingericht? Let er dan op dat je niet zomaar je aangekochte kantoormeubelen op de zaak mag zetten. In de basis zijn dit privé-kosten. Of je de kosten van jouw thuiswerkplek kunt aftrekken, hangt helemaal af van de ruimte waarin je jouw taken voltooid. Concreet gezegd mag je de kosten pas aftrekken als er sprake is van een fiscaal kwalificerende werkruimte. In dat geval moet de werkruimte onder andere geheel zelfstandig zijn, met eigen ingang en eigen sanitair. Zelfs wanneer je aan de eisen voldoet, is het in veel gevallen nog steeds niet aan te raden om je kantoor als zakelijk te kwalificeren. Het heeft namelijk gevolgen voor de hypotheekrenteaftrek en eventueel winstafdracht bij verkoop.
Tip 3: zorg voor de juiste middelen
Bedenk ook wat je nodig hebt om jouw werkzaamheden goed te kunnen uitvoeren wanneer je werkt vanuit huis als zzp’er. Heb je bijvoorbeeld een laptop nodig waar je gemakkelijk video’s op kunt editten of wellicht andere zware programma’s op moet draaien? Doe goed onderzoek naar wat je nodig hebt om thuis aan de slag te kunnen voor jouw bedrijf.
Goed om te weten: middelen die je nodig hebt voor je werkzaamheden, zoals een laptop of computer, zijn wel aftrekbaar. Dit valt namelijk onder zakelijke kosten. Zo krijg je (het zakelijke deel van) de betaalde btw terug en levert het je ook een voordeel op in de inkomstenbelasting.
Bonus tip: ben je van plan om flink te investeren in zakelijke middelen, zoals een laptop of telefoon? Dan heb je wellicht recht op de investeringsaftrek (KIA).
Tip 4: let op bij een webshop aan huis
Ben jij van plan een webshop te openen als zzp’er? Let er dan wel op dat jouw klanten niet zomaar mogen langskomen om pakketjes op te halen. Dit kan namelijk voor overlast zorgen voor jouw buren. Daarbij is het ook mogelijk dat de gemeente dit ziet als detailhandel, wat niet zomaar mag vanuit een woonhuis.
Tip 5: denk ook aan bijkomende kosten
Wanneer je vanuit huis gaat werken, brengt dat extra kosten met zich mee. Zo zit je laptop veel vaker en langer in de oplader en staan de elektrische apparaten in huis meer aan. Zelfs dingen waar je minder snel aan denkt, zoals wc-papier, gaan na een maand toch oplopen in de kosten. Ga daarom sowieso uit van ongeveer €100 die je extra kwijt bent aan vaste lasten.
Tip 6: check je verzekeringen
Controleer ook zeker je polisvoorwaarden eventjes voordat je gaat werken vanuit huis als zzp’er. Laat je bijvoorbeeld jouw zakelijke laptop uit je handen vallen, dan kun je deze kosten vaak niet zomaar claimen via jouw persoonlijke inboedelverzekering. Onderzoek goed wat er wel en niet verzekerd is en sluit eventueel zakelijke verzekeringen af.
Tip 7: laat je administratie niet rondslingeren
Met de chaos die er soms in ieder huis ontstaat wil je niet dat belangrijke papieren zoals jouw boekhouding kwijtraakt. Zorg daarom dat je jouw bonnetjes goed bewaard of nog beter: verwerk ze direct in een online boekhoudprogramma. Op deze manier kom je niet ineens voor een verassing te staan wanneer de Belastingdienst bij je aanklopt.
Met deze handige tips moet het werken als zzp’er vanuit huis sowieso wel goed komen. Wil jij graag werken met een online boekhoudprogramma met de hulp van een cijferbaas? Bekijk dan eens de mogelijkheden van Paperdork.