Inflatie doorberekenen aan je klant: zo pak je dat aan
Een vaste groep klanten is over het algemeen heel fijn. Je weet wat ze van je verwachten, je bouwt een band met ze op en het zorgt voor een terugkerende omzet. Toch is het best lastig wanneer je graag jouw prijzen wilt verhogen, bijvoorbeeld door de huidige inflatie. In dit artikel leggen we je uit hoe je de inflatie het beste kunt doorberekenen aan je klant.
De connectie tussen inflatie en jouw uurtarief
Het zal je vast niet zijn ontgaan dat de prijzen het afgelopen jaar flink de lucht in zijn gegaan. Denk aan energieprijzen, boodschappen of het kopen van een huis. En hoewel alles weer een beetje aan het afkoelen is heb je anno 2023 meer geld nodig om maandelijks rond te komen. Dit heeft een groot gevolg voor jouw koopkracht. Doe je niets aan je uurtarief? Dan kun je dus minder met je geld dan een jaar geleden.
Inflatie doorberekenen in je uurtarief
Wanneer je in loondienst zit, wordt er waarschijnlijk door het bedrijf zelf (of de CAO) al iets gedaan met betrekking tot inflatie en jouw salaris. Als ondernemer moet je hier zelf mee aan de slag. Toch zijn veel ondernemers bang om hun prijzen te verhogen om klanten te verliezen. Komt dit jou bekend voor en wil je eigenlijk wel jouw uurtarief verhogen? Misschien heb je dan iets aan onze tips.
Tip 1: rond je uurtarief naar boven af
Ga bij de verhoging niet alleen uit van een verhoging van bijvoorbeeld 9,30% inflatie, maar rond het naar boven af op een rond bedrag. Dat is namelijk wat makkelijker communiceren en scheelt een hoop rekenwerk. Daarnaast kun je het naar boven afronden vaak goed verantwoorden omdat jouw ervaring ook toegenomen is.
Tip 2: communiceer transparant en op tijd
Inflatie doorberekenen aan een klant is natuurlijk nooit leuk om te doen. Maar maak je geen zorgen. De meeste klanten zullen echt wel begrijpen dat je in deze tijd jouw uurtarief verhoogt. Het is hierbij vooral belangrijk dat je dit communiceert vóórdat je een factuur uitstuurt. Je wilt natuurlijk niet je klant laten schrikken met een onaangename verrassing. Informeer dus ruim van tevoren, bij voorkeur minstens 1-2 maanden. Daarnaast kan het in sommige gevallen handig zijn om prijsverhogingen in te laten gaan op een ‘logisch’ moment. Bijvoorbeeld een nieuw kalenderjaar of na afloop van een contractperiode. De klant kan dan alvast wennen aan het idee en erop anticiperen.
Tip 3: sta stevig in je schoenen
Merk je dat klanten weerstand bieden wanneer je begint over een hoger uurtarief? Dan is het belangrijk om niet te snel toe te geven. Inflatie is een legitieme reden waarom jij jouw prijzen verhoogt. Bedenk dat je een bedrijf probeert te runnen, en daar horen nou eenmaal prijsschommelingen bij. Probeer het dus van een commerciële kant te bekijken, en laat je niet leiden door je eigen onzekerheid. Doet de klant echt moeilijk? Bedenk dan of het wel je ideale klant is.
Tip 4: bekijk inflatie over een langere periode
Momenteel schommelt de inflatie extreem, je opdrachtgever zal het minder begrijpen wanneer je jouw uurtarief verhoogt op basis van de inflatiecijfers van één maand. Bekijk daarom het liefst de inflatie over een jaar. Je kunt jaarlijkse inflatiecijfers makkelijk vinden via zoekmachines.
En last but not least: vergeet natuurlijk niet je (ingeplande) facturen aan te passen 🙂