Over Paperdork

Paperdork ontzorgt jou van de boekhouding! Je krijgt een vaste boekhouder die je aangiftes verzorgt, jouw advies geeft en aan wie je onbeperkt vragen kunt stellen. Én een innovatieve online boekhoudtool waarmee jij gemakkelijk je bonnetjes kunt inscannen, doelen kunt bijhouden en je resultaten kunt monitoren. Samen zijn wij een top team!

Telefoonnummer
+ 31 (0)30 237 8180

Socials

Storing bij de Belastingdienst | Wat moet je doen tijdens een Belastingdienst storing?

Wat moet je doen bij een storing van de Belastingdienst?

Afgelopen week was het zo ver: een storing bij de Belastingdienst. Precies op de laatste dag dat je de BTW aangifte kon indienen. En natuurlijk kunnen we nu heel flauw zeggen dat je het niet tot de laatste dag had moeten laten aankomen, het blijft een vervelende situatie. Niemand weet wanneer zo’n storing is opgelost. En te laat je aangifte indienen + betalen = normaal gesproken een boete. In deze blog nemen we je mee wat je in zo’n situatie kunt doen.

Check of er wel echt een storing bij de Belastingdienst is

Als het niet lukt om op de website van de Belastingdienst te komen, of een aangifte in te dienen dan is het verstandig om eerst te checken of er inderdaad een storing is. Het kan natuurlijk ook zijn dat bijvoorbeeld je eigen internet niet (goed) werkt, of dat er iets anders aan de hand is. De Belastingdienst heeft een officieel kanaal waar alle storingen worden gemeld. Daarnaast kun je vaak ook snel genoeg op de Twitter van de Belastingdienst zien of er iets aan de hand is.

Maak het geld alvast over

De Belastingdienst heeft tijdens de afgelopen storing benadrukt dat het verstandig is om het geld alvast over te maken. Als je dus al weet wat je moet gaan betalen – bijv. door dit te berekenen met behulp van een boekhoudprogramma – dan kun je de betaling alvast doen. Het geld moet immers voor de deadline op de rekening van de Belastingdienst staan. Het enige wat je daarvoor nog nodig hebt is een betaalkenmerk. De Belastingdienst heeft daarvoor een rekenhulp op de website zodat je altijd kunt berekenen wat je betaalkenmerk is. Het BTW nummer dat je nodig hebt om het betaalkenmerk te berekenen is je ‘Omzetbelastingnummer’ en dus niet je ‘BTW-id‘. Als je een Eenmanszaak hebt is dit het nummer dat je BSN bevat.

Foutje gemaakt bij het overboeken?

Het kan natuurlijk zijn dat je een foutje maakt bij het overboeken. Als je jouw geldbedrag overboekt met een verkeerd betaalkenmerk dan zal de Belastingdienst jouw transactie handmatig proberen te koppelen. Als dat niet lukt wordt het bedrag verrekend met een eventuele openstaande schuld, of krijg het bedrag teruggestort. Ook wanneer je bijvoorbeeld teveel geld hebt overgemaakt ontvang je het bedrag binnen 8 weken automatisch terug op je rekening.

Verzamel eventueel bewijs

Als je niet zeker weet of de aangifte gelukt is, dan is het verstandig om hier bewijs van te verzamelen. Je kunt bijvoorbeeld screenshots maken van je scherm waaruit blijkt dat je wel degelijk hebt geprobeerd om de aangifte op tijd te verzenden. Dit kan je helpen bij een eventuele kwijtschelding van een boete. MAAR: we beloven niets. Wij zullen je altijd aanraden om de overige tips in dit artikel alvast op te volgen.

Gebruik een boekhoudprogramma met een automatische koppeling

Wanneer er een storing is bij de Belastingdienst dan kan het erg fijn zijn als je werkt met boekhoudprogramma die de aangifte rechtstreeks kan verzenden. Paperdork heeft ook een rechtstreekse koppeling met de Belastingdienst voor de BTW aangifte. Het voordeel daarvan is dat de aangifte telkens opnieuw zal proberen te versturen bij een foutmelding. Je hoeft er dan niet zelf continu bovenop te zitten om het opnieuw te proberen. Zodra de storing is verholpen wordt de aangifte dan automatisch alsnog verzonden. Daarnaast kan een boekhoudprogramma ook voor jou berekenen welk bedrag je moet betalen of juist ontvangen, zodat je het geld eventueel alvast op tijd kunt overboeken.

Houd altijd de website van de Belastingdienst in de gaten bij een dergelijke storing. Social media staat al snel vol met berichten over mogelijke oplossingen of versoepelingen in de regels. Wij adviseren je om dit altijd te checken op de officiële kanelen van de Belastingdienst, en pas als waarheid aan te nemen zodra zij iets hebben bevestigd.

Infographic | Storing Belastingdienst | Stappenplan | Wat doe je bij een Belastingdienst storing?

Meet Marc! Met een achtergrond in accountancy en als officieel Registeraccountant is Marc zonder twijfel de baas der cijferbazen en één van Paperdork’s oprichters. "Ik hoorde zoveel mensen om me heen die grootse dromen hadden om te ondernemen, maar dit vanwege financiële verplichtingen en administratie nooit hebben gedaan. Te ingewikkeld, zeiden ze." Dromen zijn er om waar te maken, en boekhouding mag voor ZZPers zeker geen obstakel vormen! Inmiddels is Marc super trots op Paperdork, en krijgt hij elke dag weer energie van de mede-ondernemers die hij mag ontmoeten én helpen.

Plaats reactie