Over Paperdork

Paperdork ontzorgt jou van de boekhouding! Je krijgt een vaste boekhouder die je aangiftes verzorgt, jouw advies geeft en aan wie je onbeperkt vragen kunt stellen. Én een innovatieve online boekhoudtool waarmee jij gemakkelijk je bonnetjes kunt inscannen, doelen kunt bijhouden en je resultaten kunt monitoren. Samen zijn wij een top team!

Telefoonnummer
+ 31 (0)30 237 8180

Socials

Nieuw BTW nummer: deze 5 zaken moet je regelen

5 to do’s met je nieuwe BTW-nummer

Heb jij een Eenmanszaak? Dan heb jij als het goed is een blauwe envelop ontvangen met daarin een nieuw BTW-nummer. Jouw eenmanszaak bevatte tot dit jaar namelijk nog jouw BSN-nummer, en om jouw privacy beter te waarborgen. Een fijne verandering dus! Maar, er zijn wel een paar dingen waar je op moet letten. Maak je geen zorgen, het valt heel erg mee 😉

1. Wijzig het BTW-nummer op je factuur

Misschien wel het meest belangrijk is dat jouw facturen voorzien zijn van het juiste BTW-nummer. Dit nummer gebruiken je klanten namelijk om eventuele BTW mee terug te vragen. Wel zo fijn als zij dat na 1 januari ook nog steeds kunnen doen 🙂 Werk je nog met briefpapier? Vergeet je nummer dan ook daarop niet te wijzigen.

2. Wijzig je gegevens op de website

Het is in de EU verplicht om als ondernemer je BTW-nummer op je website te vermelden. Had je dit nog niet gedaan? Foei! Snel doen dan 😉 En zo wel, vergeet niet om je gegevens te wijzigen naar het nieuwe nummer. Check!

3. Werk administratie van buitenlandse klanten bij

Doe je zaken in het buitenland? (let op: België telt bijvoorbeeld ook al mee) Dan maak jij waarschijnlijk gebruik van de verlegregeling. Het is dus belangrijk dat jij goed checkt of je nog BTW-nummers in je klantadministratie moet wijzigen, of dat jij zelf actief je nieuwe nummer aan buitenlandse klanten moet communiceren.

4. Geef het nummer door aan je boekhouder

Werk je met een boekhouder of accountant? Zorg er dan voor dat hij of zij ook op de hoogte is van je nieuwe BTW-nummer. Dan weet je zeker dat alle communicatie met de Belastingdienst ook goed gaat. Ben je klant van Paperdork? Dan kun is het voldoende om jouw nummer aan te passen in onze applicatie. 2 vliegen in 1 klap: want daarmee verander jij ook direct het nummer op je factuur.

5. Gooi je oude nummer niet weg!

Ook al heb je een nieuw BTW-nummer, ook je oude nummer moet je voorlopig bewaren. Deze krijgt een nieuwe naam: je ‘omzetbelastingnummer’. Dit nummer wordt namelijk nog wel gebruikt voor de communicatie met de Belastingdienst. Voorlopig gebruik je dus 2 nummers.

Alle stappen doorlopen? Mooi, dan ben jij helemaal klaar voor weer lekker te knallen in 2020. Toch nog een vraag? Laat het ons weten!

Meet Marc! Met een achtergrond in accountancy en als officieel Registeraccountant is Marc zonder twijfel de baas der cijferbazen en één van Paperdork’s oprichters. "Ik hoorde zoveel mensen om me heen die grootse dromen hadden om te ondernemen, maar dit vanwege financiële verplichtingen en administratie nooit hebben gedaan. Te ingewikkeld, zeiden ze." Dromen zijn er om waar te maken, en boekhouding mag voor ZZPers zeker geen obstakel vormen! Inmiddels is Marc super trots op Paperdork, en krijgt hij elke dag weer energie van de mede-ondernemers die hij mag ontmoeten én helpen.

Post a Comment