Wat is een ICP aangifte en wanneer moet je dit doen?
Net zoals je aangifte moet doen voor je btw, moet je dat ook doen voor een ICP. Maar wat is de betekenis van een ICP aangifte? En wanneer moet je ICP aangifte doen? In dit artikel vertellen we je alles over het hoe het precies zit.
Wat is de betekenis van een ICP aangifte?
ICP staat voor intracommunautaire prestaties. Hiermee worden diensten en/of goederen bedoelt die jij, vanuit Nederland, levert aan klanten met een btw-nummer in andere EU-landen. Verkoop je spijkerbroeken en krijg je bestellingen van bedrijven (en/of btw-plichtige organisaties) in Frankrijk? Dan zijn dit intracommunautaire leveringen. Of geef je adviezen aan bedrijven (en/of btw-plichtige organisaties) in Duitsland? Dan is dit een intracommunautaire dienst. Verkoop je met je webshop aan particulieren in België? Dan valt dit niet onder de definitie van een ICP, omdat particulieren geen btw-nummer hebben. In de volksmond worden ICP transacties ook wel ‘btw verlegde’ transacties genoemd. Later in dit artikel ontdek je waarom. In de ICP aangifte geef je uiteindelijk dus op aan welke klanten (en bijbehorende btw-nummers) jij ICP leveringen hebt gedaan.
Tip: voor een ICP aangifte heb je buitenlandse btw-nummers nodig. Dus vraag deze altijd op bij je klant! Wil je het helemaal goed doen? Check dan ook nog even of het btw-nummer klopt in deze Europese database.
Uitzonderingen
Zoals altijd bij belastingen gelden er uitzonderingen: niet alle diensten en goederen vallen onder deze regels, dus informeer bij twijfel bij je cijferbaas of de Belastingdienst. Verder is er ook nog de fictieve intracommunautaire transactie. Dat is als je je eigen goederen van Nederland naar een andere (eigen) vestiging in een EU-land vervoert. Zo’n transactie geef je wel op in de ICP aangifte, waarbij je als bedrag de inkoopwaarde van de goederen hanteert.
Hoeveel btw breng je in rekening over een ICP transactie?
Op ICP leveringen breng je geen btw in rekening. Op de factuur van goederen zet je: ‘0% btw’. Dat doe je ook bij de fictieve intracommunautaire transactie. Op de factuur van diensten zet je: ‘btw verlegd’. Dat betekent dat jouw klant btw betaalt in zijn eigen land. Bij het versturen van buitenlandse facturen via het Paperdork boekhoudprogramma wordt dit automatisch voor je gedaan. Uiteindelijk betaal je dus geen btw over de EU-omzet aan zakelijke klanten. De ICP aangifte doe je alleen om die informatie aan de Belastingdienst te geven. De Belastingdienst zorgt er namelijk vervolgens voor dat dit klopt met de informatie die bij andere EU belastinginstanties binnenkomt. Het wordt dan ook vaak een ICP opgaaf genoemd.
Wanneer moet je een ICP aangifte doen?
Als je ICP leveringen hebt gedaan dan moet je ook ICP aangifte doen. Dat doe je net als de reguliere btw aangifte over het algemeen 1x per kwartaal. Het verschil is alleen dat je niet per se elk kwartaal deze aangifte hoeft te doen. Je doet dit alleen op het moment dat je ook daadwerkelijk ICP leveringen hebt gehad in dat kwartaal. Bij Paperdork hoef je je daar overigens geen zorgen over te maken, want daar regelen wij de ICP aangifte voor je.
ICP aangifte bij diensten
De aangifte door de geleverde diensten kun je per maand, per kwartaal of per jaar gedaan worden. Met name voor Eenmanszaken en VOF’s is het het meest gangbaar om dit per kwartaal te doen. Om het per jaar te doen heb je zelfs een vergunning nodig.
ICP aangifte bij goederen
Bij het leveren van goederen zit het tijdvak iets ingewikkelder in elkaar. Net als bij het leveren van diensten moet je een vergunning hebben om de aangifte slechts een keer per jaar doen. Als je de aangifte maandelijks wilt doen, kan dit altijd. Je bent echter verplicht om dit per maand te doen als je voor meer dan €50.000 aan goederen per kwartaal levert. Wil je het liever eens per kwartaal doen? Dan mag het bedrag waarvoor je goederen hebt geleverd dat kwartaal en de voorgaande 4 kwartalen, ook niet meer zijn dan €50.000. Mocht dit wel het geval zijn, dan moet je de aangifte dus per maand gaan doen.
De volgende scenario’s zijn mogelijk wat betreft de overschrijding:
• Je overschrijdt het bedrag in de eerste maand van het kwartaal. In dit geval doe je de aangifte per maand, dus 3 afzonderlijke aangiften.
• Je overschrijdt het bedrag in de tweede maand. Als dit gebeurt, splits je de aangifte. Als eerst doe je de aangifte van de eerste twee maanden, vervolgens doe je als tweede de aangifte van de derde maand.
• Je overschrijdt het bedrag in de derde maand. Bij het laatste geval doe je aangifte over het kwartaal. Na deze maand moet je de aangifte eens per maand doen.
ICP aangifte bij diensten en goederen
Als je zowel diensten als goederen hebt geleverd aan klanten in EU-landen, kun je de aangifte los van elkaar doen. Dus zou je ervoor kunnen kiezen om de aangifte voor je diensten eens per kwartaal te doen en de aangifte van de goederen eens per maand als dat van toepassing is. Maar in veruit de meeste gevallen kan de ICP aangifte gewoon worden gecombineerd en 1x per kwartaal worden ingediend.
Antonie de Kievit
Dank voor de blog, ik ben weer helemaal op de hoogte!