Meet the dork: Henriëlle van den Dragt
Wat ons werk het allerleukste maakt: al die toffe ambitieuze ondernemers die wij onze klanten mogen noemen. En daarom zetten wij in deze rubriek een aantal van onze klanten in het zonnetje. Wie zijn ze, wat doen ze, en wat vinden ze daar nu eigenlijk van: die boekhouding? Vandaag: Henriëlle van den Dragt.
Meet Henriëlle…
Mijn naam is Henriëlle van den Dragt. 2021 is het jaar waarin ik 30 word en dat leek me een perfecte leeftijd om e.e.a. eens door elkaar te husselen in mijn leven. Zo ben ik begin deze zomer gestopt met mijn baan bij ABN AMRO en onderneem ik nu onder het label Woodtique. Ook heb ik sinds een paar weken het fijne Utrecht verruild voor het idyllische Harderwijk. Grote veranderingen, maar ik geniet er volop van. Ik deel mijn leven met een superleuke vrouw én bijna net zo’n leuke hond.
Wat doe je?
Onder het label Woodtique maak ik handgemaakte kunstwerken van resthout uit de houtbewerkingindustrie. Houtverwerkende bedrijven zoals meubelmakers en timmerfabrieken houden aan het eind van hun productie reststromen over. Dat resthout verdwijnt meestal in de kachel. Zonde, vind ik, want al die bedrijven bij elkaar opgeteld gooien gezamenlijk per jaar tonnen aan goed resthout op de brandstapel. Ik maak er nu unieke duurzame kunstwerken van zodat we hout weer waarderen als iets bijzonders.
Waarom ben je gaan ondernemen?
Woodtique als label ontstond min of meer per ongeluk, al was het altijd al wel het plan om te gaan ondernemen. Ik kom uit een ondernemersfamilie dus zag van dichtbij hoe tof het is om een bedrijf te zien ontwikkelen en groeien. Dat leek me altijd al iets wat ik mezelf ook wel zag doen. Nadat ik mijn baan bij ABN AMRO opgezegd had, dacht ik verder te gaan als zelfstandig consultant. Zover is het nooit gekomen, want toen ik een manier zocht om uit mijn hoofd te komen door wat met mijn handen te gaan doen, ontstond Woodtique. Ik maakte vrij resoluut de keuze dat ik dit concept een kans wilde geven en ik ben nog elke dag blij dat ik dat gedaan heb.
Wat is je leukste moment als ondernemer?
Het leukste aan ondernemen vind ik het ontmoeten van andere mensen en horen van hun verhalen. Persoonlijke verhalen van klanten over gevoelens die mijn werken soms oproepen, bijvoorbeeld. Maar ook dromen en ambities van andere ondernemers die ik tegenkom en het maken van plannen met samenwerkingspartners. Er ontstaan steeds nieuwe ideeën of inzichten die je weer verder helpen. Ik voel dat ik steeds weer stappen zet en dat zowel ik als mijn bedrijf zich verder ontwikkelen. Als ik écht 1 moment moet noemen denk ik dat ik ga voor de lancering van mijn eerste collectie in juni van dit jaar. Ik maakte 10 exclusieve werken en lanceerde ze eerst voor de 45 mensen op mijn interesselijst. Binnen 24 uur verkocht ik 5 werken. Dat gevoel is echt onbetaalbaar en ik denk er vaak aan terug. Het voelde als een grote warme deken van complimenten na wekenlang in je eentje zagen en stof happen in mijn atelier.
Waarom ben je Paperdork gaan gebruiken?
Ik had Paperdork al ‘in place’ voordat ik écht dingen had om in te voeren, haha! Ik kreeg paniek bij het idee dat administratie komt bij het hebben van een eigen bedrijf, dus ik wilde het gewoon goed en overzichtelijk regelen. Dat gevoel kreeg ik meteen bij Paperdork. De combinatie van wat ik zelf kan doen en waar Paperdork bij helpt is in mijn ogen echt perfect. Ik zie het ‘leren’ over hoe ik de papierwinkel voor mijn bedrijf goed inricht namelijk ook echt als onderdeel van het ondernemerschap, maar ik hoef er geen expert in te zijn. En uiteraard wil ik ook weten waar ik voordeel kan halen en waar ik nu dingen onvoordelig heb geregeld. Zo wees Cijferbaas Tom mij laatst op de kilometerregistratie. Aangezien ik zelf bezorg, maak ik best wat kilometers. Geen moment nagedacht dat het opvoeren van een kilometerregistratie dus heel gunstig is voor mij.
Welke tip wil je andere ondernemers meegeven?
Iedereen bouwt op haar of zijn eigen manier en op een eigen tempo. Adviezen en tips van andere ondernemers zijn soms best waardevol, maar kunnen je ook heel erg aan het twijfelen brengen. Ze kunnen ervoor zorgen dat je het niet meer doet op jóuw manier maar op hoe anderen het zouden doen. Ik probeer daar altijd voor op mijn hoede te zijn. Zelf heb ik een select groepje van andere ondernemers in mijn persoonlijke kring die ik allemaal om iets anders bewonder én die goed snappen waar ik naartoe wil en wat me drijft. Bij hen toets ik dingen die ik tegenkom om mijn pad. Het is ontzettend waardevol om zo te sparren over je bedrijf en tegelijkertijd authentiek te zijn in je ondernemerschap.