Over Paperdork

Paperdork ontzorgt jou van de boekhouding! Je krijgt een vaste boekhouder die je aangiftes verzorgt, jouw advies geeft en aan wie je onbeperkt vragen kunt stellen. Én een innovatieve online boekhoudtool waarmee jij gemakkelijk je bonnetjes kunt inscannen, doelen kunt bijhouden en je resultaten kunt monitoren. Samen zijn wij een top team!

Telefoonnummer
+ 31 (0)30 237 8180

Socials

SBI-code controleren | Wijzigingen SBI-codes september | Waarom SBI belangrijk

SBI-code controleren: wijzigingen september 2025

De Kamer van Koophandel (KVK) gaat in september een grote wijziging van SBI-codes doen. Van 5 t/m 7 september 2025 worden automatisch alle bedrijfscodes aangepast volgens een nieuwe Europese indeling. Dit kan gevolgen hebben voor jouw bedrijf. Maar wat is een SBI-code eigenlijk? En waarom is het belangrijk je SBI-code te checken?

Wat zijn SBI-codes en waarom zijn ze belangrijk?

De SBI-code (Standaard Bedrijfsindeling) geeft aan welke economische activiteiten je uitvoert als ondernemer. Ieder bedrijf dat staat ingeschreven heeft altijd minstens één SBI-code, maar het kunnen er ook meerdere zijn. Deze code wordt gekoppeld bij het inschrijven van je onderneming bij de KVK.

Waarvoor wordt de SBI-code gebruikt?

Zelf doe je misschien niet zoveel met je SBI-code, maar toch is dit misschien wel belangrijker dan je denkt. Veel instanties gebruiken deze codes in hun processen. We geven een aantal voorbeelden:

  • Verzekeraars gebruiken de code voor het vaststellen van premies, of het beoordelen van schadeclaims. Veroorzaak je schade bij werkzaamheden die niet in de beschrijving van je bedrijfsactiviteiten staat? Dan ben je hier waarschijnlijk niet voor verzekerd.
  • Banken beoordelen mede op basis van je SBI-code of je een zakelijke rekening of lening krijgt. Een verkeerde code kan hier dus zorgen voor het afwijzen van een rekening of lening, of zorg ervoor dat je een verkeerde aanmeldprocedure volgt.
  • Subsidieverstrekkers bepalen op basis van de code of jouw bedrijf in de doelgroep valt van bedrijven voor wie de subsidie bedoeld is. Verkeerde code? Dan wordt je subsidieaanvraag waarschijnlijk afgewezen.
  • Wil je aanspraak maken op overheidssteun? Ook dan wordt er mede aan de hand van de SBI-code gekeken of jouw onderneming hiervoor in aanmerking komt.
  • De Belastingdienst gebruikt de SBI-code om te bepalen of een bedrijf btw-plichtig is. Een verkeerde code kan er bij de Belastingdienst voor zorgen dat je onterecht als btw vrijgestelde ondernemer wordt aangewezen. Dat wil je niet, want dit kan vervelende naheffingen opleveren.
  • Sommige beroepen moeten verplicht pensioen opbouwen. Heb jij een SBI-code in zo’n beroepsgroep? Dan moet je verplicht pensioen opbouwen bij het beroepspensioenfonds. Doe je dat niet, dan kan dit later met terugwerkende kracht worden opgeëist.
  • De gemeente gebruikt de code om te bepalen of jouw onderneming met bijbehorende activiteiten wel is toegestaan op de locatie waar je zit. Er gelden bijvoorbeeld milieuregels, en die zijn weer gekoppeld aan SBI-codes.
  • Als je personeel hebt dan bepaalt jouw SBI-code of er een collectieve arbeidsovereenkomst (cao) van toepassing is waar je je aan moet houden.

Kortom: zonder dat je het misschien zelf doorhad zijn er heel wat factoren waarop de SBI-code van invloed is. Je snapt nu dus wel waarom het zo belangrijk is dat je SBI-codes kloppen.

De SBI-wijzigingen van september 2025

Iedere 15 jaar worden de SBI-codes bijgewerkt. Dat is nu dus weer het geval. Codes veranderen, en er komen nieuwe codes bij. Dit zorgt er weer voor dat ze aansluiten bij de huidige praktijk en moderne beroepen. Daarnaast krijgen codes die uit vier cijfers bestaan er een extra getal (een nul) bij. Zelf hoef je in principe niets te doen, de wijziging gaat automatisch. Behalve dat het dus wel heel belangrijk is om je nieuwe code(s) te controleren.

Zo controleer je je SBI-code

Je kunt het onderstaande stappenplan volgen om je SBI-code te controleren, en indien nodig aan te passen.

  • Log in op ‘Mijn KVK
  • Check je activiteitenomschrijving en SBI-code(s), en boordeel of dit nog aansluit bij je werkelijke activiteiten. Denk bijvoorbeeld na of er sinds jouw inschrijving nieuwe producten of diensten zijn bijgekomen, en dubbelcheck of je nog steeds dezelfde hoofdactiviteit uitvoert.
  • Eventuele wijzigingen kun je online doorgeven. Doorgegeven wijzigingen worden niet automatisch toegepast, ze worden altijd nog eerst beoordeelt door de KVK.

Je kunt bovenstaande stappen nu alvast doorlopen als je wilt checken of jouw informatie voor nu up to date is. Maar het is zeker ook handig om na 15 september de check (nogmaals) te doen.

Praktische tip: wees specifiek

Tot slot hebben we nog een praktische tip. Zorg ervoor dat je specifiek aangeeft wat je doet. Vooral in bepaalde sectoren is dat belangrijk om het onderscheid voor de nieuwe SBI-indeling te maken. Benoem bijvoorbeeld dat je grafisch design doet, in plaats van dat je in de creatieve sector werkt. Geef aan dat je aan IT consultancy doet, zodat je niet als software ontwikkelaar wordt ingedeeld. Ook in de zorg is het erg belangrijk dat je specifiek bent over je beroep, omdat op basis hiervan wordt bepaald of een btw-vrijstelling van toepassing is.

Plaats reactie