Over Paperdork

Paperdork ontzorgt jou van de boekhouding! Je krijgt een vaste boekhouder die je aangiftes verzorgt, jouw advies geeft en aan wie je onbeperkt vragen kunt stellen. Én een innovatieve online boekhoudtool waarmee jij gemakkelijk je bonnetjes kunt inscannen, doelen kunt bijhouden en je resultaten kunt monitoren. Samen zijn wij een top team!

Telefoonnummer
+ 31 (0)30 237 8180

Socials

extra bedrijfsactiviteit toevoegen

6 tips wanneer je een extra bedrijfsactiviteit wilt toevoegen

Stroomt jouw hoofd over van goede ideeën en wil je graag starten met iets nieuws naast jouw bestaande eigen bedrijf? Dan kun je als ondernemer een (of zelfs meerdere) extra bedrijfsactiviteit toevoegen aan jouw bedrijf. Dat is niet ingewikkeld, maar het wel handig om met een paar dingen rekening te houden. In dit artikel lees je waar je op moet letten.

Nieuwe bedrijfsactiviteit vs. nieuw bedrijf

Allereerst is het belangrijk dat je besluit of je een nieuwe bedrijfsactiviteit wilt toevoegen aan jouw bestaande bedrijf of dat je een nieuw bedrijf wilt oprichten. Deze keuze heeft namelijk aardig wat gevolgen. Wanneer je kiest voor het starten van een nieuw bedrijf, is het goed om te weten dat je enkel maar één eenmanszaak mag hebben. Wil je dus een nieuw bedrijf starten, die ook juridisch en administratief helemaal losstaat van je huidige bedrijf? Dan moet je daarvoor een andere rechtsvorm kiezen.

Wil je een extra bedrijfsactiviteit toevoegen aan je huidige bedrijf? Dan kun je daarvoor ook een zogenaamde nieuwe handelsnaam toevoegen, die gekoppeld is aan de nieuwe activiteit. Als je een nieuwe naam hebt verzonnen, kun je deze online toevoegen aan je inschrijving in het Handelsregister. Dat is gelukkig kosteloos. Wanneer je bent ingelogd op dit platform is het ook verstandig om jouw bedrijfsomschrijving te controleren. Past deze nog wel bij jouw bedrijf nu je een nieuwe activiteit hebt toegevoegd? Zo niet, dan is het verstandig om dit ook aan te passen.

Doe de ondernemerscheck!

De ondernemerscheck van de Belastingdienst geeft je een goede indicatie of je als zzp’er ondernemer bent voor de inkomstenbelasting. Dat is belangrijk om te weten of je recht hebt op diverse aftrekposten. Dit moet je per bedrijfsactiviteit controleren. Het kan dus zijn dat je voor de basisactiviteit wel een ondernemer bent voor de inkomstenbelasting, en voor de extra activiteit niet. Als dat zo is dan mogen de uren van de extra activiteit ook niet meetellen voor het urencriterium.

Extra zakelijke rekening

Het is niet verplicht, maar het kan handig zijn om de inkomsten van jouw extra bedrijfsactiviteit goed gescheiden te houden. Zo krijg je een beter overzicht in je administratie en kun je makkelijker uitgaven monitoren. Bij de meeste banken kun je gemakkelijk een extra rekening openen.

Houd er ook rekening mee dat hetzelfde rekeningnummer voor verwarring zorgen bij klanten. Wanneer ze via online bankieren betalen verschijnt automatisch een naamsuggestie op hun beeldscherm. Wanneer deze afwijkt van de handelsnaam waarmee de klant te maken krijgt, roept dit onnodig vragen op.

Check de verzekeringen

De verzekeringen zie je misschien al snel over het hoofd. Maar wist je dat misschien niet al je verzekeringen direct geldig zijn voor een extra bedrijfsactiviteit? Daarnaast heb je misschien wel nieuwe verzekeringen nodig vanwege een extra activiteit. Start je bijvoorbeeld een webshop? Dan kan een verzekering tegen cyberdreigingen handig zijn. Ga in gesprek met je verzekeraar en/of een verzekeringsadviseur en bekijk of jouw zakelijke verzekeringen nog wel aansluiten bij jouw nieuwe situatie.

Pas je boekhouding aan

Begin je een geheel nieuw bedrijf? Dan hoort daar ook een compleet losstaande boekhouding bij. Voeg je de bedrijfsactiviteit toe aan het bestaande bedrijf en opereer je vanuit hetzelfde btw-nummer? Dan hoef je maar één boekhouding bij te houden. Het is dan voor jezelf wel handig om het overzicht te houden op je uren en cijfers voor de verschillende bedrijfsactiviteiten.

Werk je met meerdere handelsnamen? Zorg er dan ook voor dat je verschillende factuur templates maakt voor verschillende handelsnamen. Ook op die manier creëer je herkenbaarheid. In Paperdork kun je dit heel gemakkelijk instellen.

Aangiftes bij een extra bedrijfsactiviteit

Als je een extra bedrijfsactiviteit toevoegt dan kan dat van invloed zijn op je aangiftes. Wanneer de extra activiteit onder het bedrijf valt dat je al had, dan doe je voor alle activiteiten één btw-aangifte. Let wel op! Het kan zijn dat jouw extra activiteit onder een ander btw-tarief valt. Bijvoorbeeld 9% in plaats van 21%. Voor de inkomstenbelasting is het geheel afhankelijk van de ondernemerscheck. Indien je voor alle activiteiten als ondernemer kwalificeert dan wordt alles opgegeven bij winst uit onderneming. Indien je voor een extra activiteit niet kwalificeert als ondernemer dan geef je dit op bij resultaat uit overige werkzaamheden.

Met de bovenstaande tips kom je als het goed is al een eind op weg wanneer je een extra bedrijfsactiviteit wilt toevoegen! Heb je hier toch nog aanvullende vragen over? Check dit dan bij je boekhouder.

Meet Iris! Met een International Business Management papiertje op zak schrijft ze met veel plezier blogs over financiële onderwerpen voor Paperdork. Ze gaat geen uitdaging uit de weg.

Plaats reactie