5x inspiratie om een webshop in te zetten voor jouw bedrijf
Bij een webshop denk je waarschijnlijk als eerste aan een online winkel vol producten. Een ‘traditionele webshop’ zoals Bol.com, Coolblue, die ene leuke shop met zelfgemaakte luxe leren tassen of sieradenwinkel met eindeloze collectie. Ook Paperdork oprichter Nikkie is ooit met een webshop haar ondernemersavontuur begonnen. Maar heb je er ooit al eens aan gedacht dat ook voor jou als dienstverlener, coach, marketeer, fotograaf of yogadocent een webshop interessant kan zijn? Mariko Naber – eigenaresse van Sell Your Stuff Online – deelt in deze gastblog vijf webshop inspiratie ideeën voor wat (extra) inkomsten. Wie weet…
1. Stenen winkel
Hier begin ik graag mee omdat het me verbaast hoeveel stenen winkels vaak nog steeds geen webshop erbij hebben. Als je een fysieke winkel hebt dan heb je namelijk al zo goed als alles in huis voor een webshop. En als je die shop goed aanslingert kan dat binnen een jaar een verdubbeling van je omzet betekenen! Het enige wat je nodig hebt is een e-commerce systeem dat lekker makkelijk is om op te zetten en te onderhouden. En nee, dat is echt niet meer zo lastig als een paar jaar geleden. Kies je de juiste partij dan kun je ook je algehele voorraad bijhouden met dat e-commerce systeem. Dat scheelt veel werk!
2. Fotograaf
Een bruidsfotograaf bijvoorbeeld maakt prachtige reportages op afspraak. De mooiste dag wordt van vroeg tot laat vastgelegd. Misschien wordt er een mooi album door de fotograaf samengesteld en er kunnen vast nog foto’s worden nabesteld. Vaak houdt het daarbij dan ook op. Maar juist in deze branche kan een ‘upsell’ door middel van een webshop heel lucratief zijn. Het is bekend dat bij mijlpaal events zoals een bruiloft (of geboorte!) er makkelijk veel geld wordt besteed. Puur omdat emoties regeren. Een fotograaf doet er daarom heel goed aan om aansluitend een webshop te hebben met producten zoals fotolijsten, boeken en andere accessoires om je memorabele dag onvergetelijk te maken.
3. Coach
Een coach kan zowel offline als online actief zijn. Zeker nu sinds corona alles in stroomversnelling online is gegaan. Denk bijvoorbeeld aan een diëtist, ook een bepaalde vorm van coaching. Met de kennis van een goede voedingsdeskundige heb je bijna onbeperkt content waarmee je boeken, e-boeken, motivatiekaarten, minicursussen, masterclasses kunt maken en verkopen. Een webshop hoeft natuurlijk niet alleen maar uit fysieke producten te bestaan. Al passen die in dit geval ook perfect in deze shop. Wat dacht je van shake bekers, shakes, voedingssupplementen en andere aanvullende zaken die het afvallen makkelijker maken?! En nu je dit voorbeeld hebt gezien voor een diëtist, kun je het ook zo invullen voor een business coach, loopbaancoach, leefstijlcoach etc.
4. Yogadocent
In navolging op de diëtist wil ik graag de yogadocent nog even aanstippen. Want sinds we zo gewend zijn aan online is ook yoga iets wat daar super fijn kan. Zonder je huis te verlaten even goed rekken en strekken en doorrr… In de webshop van een yogadocent kun je bijvoorbeeld online cursussen aanbieden: yoga voor je rug, vastzittende schouders, 40-plussers, try out voor kids, yoga bij hoofdpijn etc. Producten die ik me bij een yogastudio in de webshop kan voorstellen zijn: yogamatten, kruidenthee, wierook, dekentjes, kussens, inspiratie boeken en waarschijnlijk nog veel meer.
5. Bands, DJ’s en andere artiesten
Elke band, DJ of artiest heeft merchandise nodig. Zeker in dit Spotify-tijdperk is een muzikant genoodzaakt zoveel mogelijk geld te verdienen aan alles rondom de muziek. In Corona-tijd konden we niet naar live concerten, maar zo ontdekten wij hier de online live concerten waar we veel lol aan hebben gehad. Artiesten die in hun hometown, ergens in een oude schuur, gewoon live streamden. Hoe slim is het dan om bij het verkopen van die ticket ook de upsell voor een shirt te geven? En stiekem was ik maar wat blij dat ik eens niet naar de andere kant van het land hoefde te rijden voor zo’n concert 😉
Kortom: genoeg webshop inspiratie voor zowel diensten als producten!
Je ziet het, als je aan een webshop denkt kun je feitelijk alles verkopen, of het nu producten of diensten zijn – of een combinatie van beiden – het kan allemaal. Juist als je zelf een autoriteit bent als dienstverlener op een bepaald gebied, kun je je merk uitbreiden met jouw ‘merchandise’. Heb jij ook plannen om aanvullend op jouw business een webshop op te zetten?
TIP: met deze Shopify cursus maak je binnen no time zelf een professionele webshop!
Mariko is branding & content strateeg en de auteur van bestseller Sell your stuff online (2014). Dit boek was het startsein voor het handige online platform waar Mariko en haar team haar kennis en ervaring op het gebied van branding, online marketing en e-commerce inzet om (webshop) ondernemers zo succesvol mogelijk te maken.