Wat is self billing en hoe verwerk ik dit in mijn boekhouding?
Self billing is een steeds populairder begrip onder ondernemers. Maar wat is self billing nu precies, en hoe verwerk je self billing facturen in je administratie? Je leest het in dit artikel.
Wat is self billing?
Wanneer je als zzp’er via grotere platforms werkt, kun je te maken krijgen met self billing (ook vaak reverse billing genoemd). Ondernemers die werken met Bol.com krijgen hier bijvoorbeeld mee te maken. Bij self billing hoef je zelf als ondernemer geen facturen te maken, maar regelt de opdrachtgever dit. Eigenlijk wordt het gehele facturatieproces dus omgedraaid. De opdrachtgever factureert zichzelf door middel van een minbedrag namens henzelf. Daarnaast komt self billing ook veel voor bij veilingen, coöperaties en in de bouw. In deze sectoren werken veel zzp’ers voor grote afnemers.
Voorwaarden factuur bij self billing
Als de opdrachtgever voor jou de factuur opstelt, moet deze aan de onderstaande voorwaarden voldoen:
- ondernemer en opdrachtgever zijn akkoord gegaan met het door de opdrachtgever opstellen van de factuur;
- wanneer de ondernemer niet akkoord gaat met de opgestelde factuur moet de opdrachtgever hiervan tijdig op de hoogte gesteld worden;
- de factuur moet voldoen aan alle wettelijke vereisten.
Let op! Maakt de opdrachtgever jouw factuur op? Dan moet er op de factuur vermeld worden dat de ‘factuur uitgereikt is door afnemer‘. Voldoet je factuur aan de bovenstaande punten? Dan is een self billing factuur ook gewoon een geldige factuur voor je administratie.
Wat zijn de voordelen en nadelen van self billing?
Self billing kan handig zijn doordat het jou veel tijd kan besparen. Je hoeft immers niet meer zelf de facturen op te stellen. Daarnaast is het risico op fouten over het algemeen kleiner bij self billing. Deze facturen worden namelijk vaak geautomatiseerd gemaakt, en dus is er minder kans op menselijke fouten bij het opstellen van de factuur
Toch zijn er ook enkele nadelen wanneer je voor self billing kiest. Zo blijf je als ondernemer altijd zelf aansprakelijk voor de juistheid van de factuur die de opdrachtgever opstelt. De factuur moet voldoen aan alle verplichte factuureisen. Fouten als een onjuiste tenaamstelling of omschrijvingen op jouw bordje komen te liggen. Wanneer de factuur niet klopt, kan de Belastingdienst je daar zelfs een boete voor opleggen.
Hoe verwerk je self billing in je boekhouding?
Een self billing factuur is over het algemeen een creditfactuur met een negatief bedrag. En dat maakt het een beetje verwarrend. Wat waar verwerk je zo’n factuur? Eigenlijk heel simpel: als omzet. Dit houdt in dat je de factuur gewoon bij omzet noteert als een positief bedrag. Gebruik je al het boekhoudprogramma van Paperdork? Dan kun je jouw self billing facturen heel gemakkelijk uploaden bij de inkomsten, als een positief bedrag.