Boekhouding voor interimmers 💼
Of je nou tijdelijk een HR-afdeling uit de brand helpt of een IT-project weer rechttrekt: jij regelt het. Maar je eigen boekhouding? Die verdient ook wat aandacht. Tijd die je er misschien zelf liever niet teveel aan besteed. Natuurlijk factureer je bij voorkeur een extra uurtje bij de klant. Komt goed! Van het verwerken van je reiskosten en het factureren van je uren tot het voorkomen van schijnzelfstandigheid: onze cijferbazen zijn er voor je.

- MAAIKE OUDE LANSINK-DUIJN
Dorkie in the spotlight
Maaike is freelance communicatieadviseur in de non-profitsector, en heeft daarnaast als passieproject een reisblog. Sinds 2021 werkt ze vaak op communicatieklussen van een paar maanden of langer. Een beste simpele administratie, zou je zeggen toch? “Het versturen van mijn facturen is dus geen ontzettende klus. Maar het bijhouden van inkomende facturen werd met mijn creatieve brein vaak een uitdaging”, aldus Maaike. Met Paperdork is alles een stuk gestructureerder geworden. “Niet meer stressen voor de btw-aangifte! Ik kan facturen per e-mail forwarden en bonnetjes meteen fotograferen en uploaden in de app.”
Maaike werkt graag met de urenregistratie en dan specifiek met de timer. “Ik vergeet het nog wel eens aan of uit te zetten, maar ik kan het altijd weer aanpassen als het niet helemaal klopt. Het is gewoon heel makkelijk in het gebruik”. Ook de jaaraangifte wordt gedaan waarbij ze het handig vindt dat die van haar man meteen wordt meegenomen.
- DIONNE KNOOREN
Dorkie in the spotlight
Dionne heeft in 2018 haar baan opgezegd om als freelancer aan de slag te gaan. Het oorspronkelijke plan? Voor meerdere opdrachtgevers tegelijk werken. Toch rolde ze in de interim opdrachten, en inmiddels is ze alweer met haar 7e interim opdracht bezig. Dionne werkt het liefst aan impactvolle projecten in grote teams. Ze werkt vier dagen per week als interimmer en houdt één dag per week vrij voor eigen projecten. Juist die combinatie van dynamiek en eigen regie maken het leuk en afwisselend.
Dionne besloot klant te worden bij Paperdork toen haar boekhouding complexer werd door o.a. veel facturen met verlegde btw. “Sindsdien is het ontzettend fijn om inzicht te hebben en te weten dat mijn boekhouding goed geregeld is”, aldus Dionne. Ze vindt het vooral fijn dat dat de communicatie met de cijferbaas altijd snel en soepel verloopt. “Mijn cijferbaas denkt ook actief mee over wat slim is om te doen”. Dionne’s favoriete functie? De scan & herken! Het maken van foto’s van de bonnetjes scheelt haar veel tijd. “Maar ik vind het ook fijn dat er een app is waardoor ik de boekhouding altijd bij de hand heb, het werkt heel intuïtief!”

📸 Kirsten Schoonderwoerd
Paperdork’s tips voor interimmers
Als interimmer zijn er een aantal specifieke zaken in je boekhouding waar je mee te maken hebt, die voor jou wellicht relevanter zijn dan voor andere ondernemers. We zetten een aantal boekhoudtips voor interimmers voor je op een rijtje:
👉 Je bepaalt zelf hoeveel reiskosten je doorrekent. Veel ondernemers denken dat je voor het doorberekenen van je reiskosten vastzit aan de standaard kilometervergoeding van €0,23 per kilometer. Die kilometervergoeding is echter alleen het vaste tarief voor de declaratie naar jezelf. Naar de klant bepaal je zelf hoeveel kilometervergoeding je rekent. Hoe meer, hoe beter voor jou!
👉 Op de fiets mag je ook een kilometervergoeding declareren. Fiets jij regelmatig naar een zakelijke afspraak? Dan mag je hiervoor ook de kilometervergoeding aan jezelf declareren. Dat maakt fietsen niet alleen fysiek gezond, maar ook nog financieel slim. Check bij je cijferbaas hoe je dit het beste doet.
👉 Lees je in over schijnzelfstandigheid. Super fijn natuurlijk als je klanten zo tevreden zijn dat opdrachten steeds worden verlengd. Maar zorg er wel voor dat je goed op de hoogte bent van de risico’s en kenmerken van schijnzelfstandigheid.
👉 Houd je uren goed bij, en zet ze met een druk op de knop op de factuur. Wist je al dat je in Paperdork heel gemakkelijk je uren kunt bijhouden, en deze op een moment naar keuze met een druk op de knop kunt omzetten naar een professionele factuur? Die boekhouding is zo een fluitje van een cent, en de klant blij met een uitgebreid overzicht.
👉 Ontdek de regels rondom je (thuis)werkplek. Wissel je het werken bij de klanten af met werken vanuit huis? Dan is een goede (thuis)werkplek heel belangrijk. Wist je alleen dat kantoormeubelen niet altijd aftrekbaar zijn? Je leest er meer over in onderstaand artikel.
Relevante blogs voor interimmers
-
Een boek, cursus of opleiding: wanneer is kennisontwikkeling zakelijk aftrekbaar?
Het is sowieso verstandig om je te blijven ontwikkelen. Dat kun je op verschillende manieren doen. Je kunt een hele opleiding volgen, maar kennisontwikkeling gebeurt ook door het lezen van boeken en vakbladen, het bezoeken van congressen en het volgen
-
Wanneer is een zakelijk etentje (zoals lunch of diner) aftrekbaar?
Met de vrijheid van het ondernemerschap is er niets zo lekker om af en toe de horeca in te gaan voor een lunch of diner. Koffietentje hier, etentje daar. Maar wanneer is een zakelijk etentje aftrekbaar voor jou als ZZP'er?
-
Wanneer zijn kantoormeubelen zakelijk aftrekbaar als zzp’er?
Werk jij als ondernemer vanuit huis en ben je van plan diverse kantoorartikelen zoals een bureau, bureaustoel, kast en laptop te kopen? Spoiler alert: dan zijn deze kosten niet zomaar aftrekbaar. In dit artikel lees je wanneer kantoormeubelen zakelijk aftrekbaar

Een (persoonlijke) demo?
Wil je graag een demo van het boekhoudprogramma? Dat kan! Je kunt een afspraak maken met een van onze cijferbazen om kennis te maken, waarbij we je meteen een persoonlijke rondleiding geven door het systeem. Wil je liever zelf de demo bekijken? Dat mag ook. Klik op onderstaande button om de demo in te plannen.