Over Paperdork

Paperdork ontzorgt jou van de boekhouding! Je krijgt een vaste boekhouder die je aangiftes verzorgt, jouw advies geeft en aan wie je onbeperkt vragen kunt stellen. Én een innovatieve online boekhoudtool waarmee jij gemakkelijk je bonnetjes kunt inscannen, doelen kunt bijhouden en je resultaten kunt monitoren. Samen zijn wij een top team!

Telefoonnummer
+ 31 (0)30 237 8180

Socials

Gevolgen no deal Brexit voor de btw en facturen naar het Verenigd Koninkrijk | Engeland | Groot-Brittannië | Gevolgen Brexit voor ondernemers | Gevolgen Brexit voor de boekhouding

De gevolgen van een no-deal Brexit voor de btw op facturen en je boekhouding

Ondanks dat het nieuws wordt overschaduwd door corona tikt de tijd weg als het aankomt op de Brexit. Er zijn nog maar een paar laatste weken te gaan om een deal te sluiten. Lukt dat niet? Dat wordt het alsnog een no-deal Brexit. Maar wat zijn de gevolgen van een no-deal Brexit voor het versturen van facturen en je boekhouding? Hoe bereken je voortaan de btw op facturen naar het Verenigd Koninkrijk? Daar bereiden we je alvast op voor in dit artikel.

Btw naar het Verenigd Koninkrijk in de transitieperiode

Op dit moment zitten we nog in de transitieperiode. In deze periode blijven de huidige regels en verdragen nog van kracht. Dat betekent dat het Verenigd Koninkrijk eigenlijk nog gewoon gezien wordt alsof het onderdeel is van de Europese Unie. Voor zakelijke klanten verleg je in dat geval de btw naar het Britse btw nummer. Bij particuliere klanten vermeld je in principe gewoon Nederlandse btw op de factuur.

Btw op diensten naar het Verenigd Koninkrijk na een no-deal Brexit

Als je diensten levert aan andere ondernemers in het Verenigd Koninkrijk dan is het gevolg van een no-deal Brexit dat de btw in principe belast is in het land van de afnemer. Dat betekent dat jij zelf geen Nederlandse btw op de factuur hoeft te rekenen. De hele btw regel vervalt en je kunt de woorden ‘out of scope EU VAT’ vermelden. Je hoeft deze inkomsten ook niet op te geven in je btw aangifte. In principe moet je wel contact opnemen met de Belastingdienst van het Verenigd Koninkrijk om te informeren of en zo ja hoe, je daar btw-aangifte doet.

Btw op goederen naar het Verenigd Koninkrijk bij een no-deal Brexit

Wanneer je goederen levert naar het Verenigd Koninkrijk dan is het gevolg van een no-deal Brexit dat deze per 1 januari 2021 belast zijn met 0% Nederlandse btw. Het is daarbij wel belangrijk dat jij kunt aantonen dat je goederen de Europese Unie hebben verlaten. Bewaar dus ook de verzendbewijzen goed en zet deze eventueel ook in je boekhouding.

Verstuur je jouw goederen naar een ondernemer? Dan is die persoon zelf btw verschuldigd aan de lokale Belastingdienst. Je vermeld in dat geval het btw nummer en zet de woorden “Reverse charge: customer to account for VAT to HMRC” op de factuur.

Verzend je iets naar een particulier? Dan moet je voor pakketten met een waarde (verkoopprijs exclusief verzendkosten) van onder de 135 pond een Brits btw-nummer aanvragen en met Britse btw factureren. Uitzondering hierbij is wanneer je de levering wordt gefaciliteerd door een online marktplaats, in dat geval factureren zij de Britse btw en hoef jij dit niet te doen. Bij pakketten met een waarde van over de 135 pond komt er daarnaast ook invoer-btw bij. Hierover kun je je eventueel verder laten informeren door een douane-expediteur.

Conclusie: bereid je goed voor en overweeg of het waard is

Een no-deal Brexit maakt de regelgeving voor ons als ondernemers niet makkelijker. Met name bij de levering van goederen aan particulieren wordt je altijd geacht om een Brits btw-nummer aan te vragen. Daar komt natuurlijk behoorlijk wat bij kijken. Veel landen hebben bepaalde drempelbedragen vanaf waar je een btw-nummer moet aanvragen. In het Verenigd Koninkrijk is dit echter tot op heden niet het geval. Je kunt hier meer over lezen op de website van de Britse overheid. Als je slechts sporadisch iets aan het Verenigd Koninkrijk levert, denk dan goed na of je dat alle rompslomp wel waard vindt. Je kunt natuurlijk ook overwegen om dit via een online marktplaats te doen.

3 afsluitende tips voor een goede voorbereiding op een no-deal Brexit

1. Vraag een EORI nummer aan. Dit is een nummer die je gebruikt voor de douane wanneer je internationaal zaken doet.
2. Check of jij mogelijk douaneaangifes moet doen of nog andere douanevergunnningen nodig hebt.
3. Houd de website van de Belastingdienst en hun rekenhulpen voor diensten en goederen naar het buitenland goed in de gaten. Onderhandelingen kunnen nog altijd tot gevolg hebben dat bepaalde regels wijzigen, daarnaast kan het zijn dat voor jouw producten of diensten uitzonderingen gelden.

Meet Marc! Met een achtergrond in accountancy en als officieel Registeraccountant is Marc zonder twijfel de baas der cijferbazen en één van Paperdork’s oprichters. "Ik hoorde zoveel mensen om me heen die grootse dromen hadden om te ondernemen, maar dit vanwege financiële verplichtingen en administratie nooit hebben gedaan. Te ingewikkeld, zeiden ze." Dromen zijn er om waar te maken, en boekhouding mag voor ZZPers zeker geen obstakel vormen! Inmiddels is Marc super trots op Paperdork, en krijgt hij elke dag weer energie van de mede-ondernemers die hij mag ontmoeten én helpen.

Post a Comment