Meet the dork: Yvette van der Plas
Wat ons werk het allerleukste maakt: al die toffe ambitieuze ondernemers die wij onze klanten mogen noemen. En daarom zetten wij in deze rubriek een aantal van onze klanten in het zonnetje. Wie zijn ze, wat doen ze, en wat vinden ze daar nu eigenlijk van: die boekhouding? Vandaag: Yvette van der Plas, eigenaar van 2 way VA.
Meet Yvette…
Hoi! Mijn naam is Yvette, 35 jaar en ik woon met mijn gezin (man en dochter van bijna 5) in Nieuwegein. Naast mijn ontzettend leuke werk ben ik in mijn vrije tijd graag creatief bezig. Wat dat is varieert van breien en haken tot tekenen en ander gefreubel. Verder geniet ik erg van lezen, koken en series bingwatchen. Bij voorkeur lekkere bloederige ziekenhuisseries, ik mis ER nog altijd ?
Wat doe je?
Zoals gezegd heb ik ontzettend leuk werk! Sinds het voorjaar van 2020 ben ik gestart als Virtual Assistant en met 2 way VA richt ik me specifiek op creatieve (online) ondernemers. Inmiddels heb ik een geweldig leuke club vrouwen om me heen verzameld die ik mag ondersteunen bij allerlei praktische dagelijkse werkzaamheden. Zo beheer ik meerdere mailboxen, beantwoord ik klantenservice vragen en ondersteun ik bij het beheer van technische tools voor onder andere online academies.
Waarom ben je gaan ondernemen?
Na verschillende banen als secretaresse/managementassistente kwam ik tot de conclusie dat ik telkens op een punt kwam dat ik me verveelde omdat ik het “trucje” wel door had in mijn werk. Het voordeel van ondernemer zijn is dat ik zelf kan kiezen waar ik wil groeien, wat voor nieuwe vaardigheden ik wil ontdekken en ik zelf de mogelijkheid heb om hiervoor ruimte te creëren in mijn werk. Daarnaast wilde ik heel graag dichter bij de creativiteit zitten. Ik geniet hier zelf ontzettend van (als hobby) en word onwijs blij van ondernemers die dit tot hun werk hebben gemaakt!
Wat was je leukste moment als ondernemer?
Zien dat “mijn” dames blij worden van wat ik voor ze doe! Ik vind het echt een feestje om met mijn klanten samen te werken en als ik dan appjes krijg of berichtjes op social media zie waarin ze genieten van de rust en ruimte die ze ervaren door mijn hulp. Dat is echt te gek!
Waarom ben je Paperdork gaan gebruiken?
Direct bij mijn start als ondernemer besloot ik met een boekhouder in zee te gaan. Ik heb vele kwaliteiten, maar belastingen en boekhoudachtige zaken staan niet in dat rijtje ? En hoe kan ik zelf verkopen dat ondernemers taken uit handen moeten geven waar niet hun kracht zit en dat vervolgens zelf niet doen? Toen ik ging kijken wat er allemaal bestond op dit gebied raakte ik al bijna overweldigd door alle opties. Maar gelukkig was daar ergens Nikkie in een Facebookgroep die vertelde over Paperdork. Ook zij waren pas net gestart, kwamen uit Utrecht en beloofden mij een persoonlijk cijfermannetje. Ik was eigenlijk direct enthousiast! Ik heb echt gekozen voor dat persoonlijke contact in combinatie met het mooie, cleane programma. Geen overbodige opties, tientallen grootboekrekeningen en andere ingewikkelde zaken. Gewoon wat komt er in, wat gaat er uit en bij vragen: stuur een mail en krijg binnen no time antwoord. Het voelt echt fijn om deze basis van mijn bedrijf goed op orde te hebben.
Heb je iets over de boekhouding geleerd wat je anders niet had geweten?
Haha, ik heb het idee dat ik er nog steeds bar weinig van weet. Maar ik heb zelf ook wel echt een hele simpele boekhouding. Ik stuur 1x per maand facturen en maak soms wat kosten, maar verder is het redelijk recht toe, recht aan. Wel heb ik inmiddels één van mijn klanten overtuigd om over te stappen naar Paperdork en via haar onderneming leer ik nu dingen over BTW verleggen, de MOSS regeling en andere regelingen voor het verkopen van (digitale) diensten buiten de EU.
Welke tip wil je andere ondernemers meegeven?
Besteed taken waar je geen energie van krijgt zo snel mogelijk uit! Het is zonde van de ruimte die dit in je hoofd inneemt, die tijd & energie kan je veel beter besteden aan taken die bijdragen aan het groeien van jouw bedrijf.