Heb jij een auto van de zaak die je ook privé gebruikt? Dan krijg je waarschijnlijk te maken met bijtelling. Bijtelling is namelijk een soort belasting over de privékilometers die jij maakt met je zakelijke auto. Er is wel een uitzondering: als je minder dan 500 kilometer per jaar privé rijdt met je zakelijke auto, dan hoef je geen bijtelling te betalen. Hier zitten echter wel strenge regels aan verbonden. Zo moet je kunnen aantonen dat je daadwerkelijk minder dan 500 kilometers privé hebt gereden. De beste manier om dit te doen is door middel van een kilometeradministratie. In deze administratie hou je gedetailleerd elke kilometer die je hebt gereden bij en geef je hierbij aan of dit voor zakelijke of privé doeleinden was.
Rij je meer dan 500 kilometer per jaar privé? Dan krijg je te maken met bijtelling. Maar hoe werkt dit en hoeveel kost je dat?
Dit is afhankelijk van het soort auto dat je rijdt en de cataloguswaarde. In 2022 is de bijtelling op nieuwe elektrische auto’s 16% over de eerste €40.000 (van de cataloguswaarde) en 22% over het restant. Voor niet-elektische autos is de bijtelling 22% over de cataloguswaarde. Om de impact te berekenen hebben we hieronder een klein voorbeeld gegeven:
Stel je koopt een (niet-elektrische) auto van €30.000. De bijtelling hierover is dus 22%. Dit betekent dat er jaarlijks 22% van €30.000 (wat €6.600 is) bij je inkomsten wordt opgeteld. Hierover ga je dus extra belasting betalen. Hoeveel die belasting precies is, dat is voor iedereen anders. Dat heeft er namelijk mee te maken in welke schijf je valt. Om dus een goede rekensom te maken is het verstandig om contact op te nemen met je cijferbaas.
Volg cijferbaas Marc
Ben je nog geen klant van Paperdork of wil je meer informatie? Wij leren je graag kennen ? Als je je gegevens achterlaat neemt Marc zo snel mogelijk contact met je op.