5 vragen die je jezelf moet stellen voor je een bedrijf start
Jaarlijks storten heel wat ondernemers zich vol enthousiasme op het opstarten van hun bedrijf. Misschien ben jij er wel één van. Je kan niet wachten om je eerste klant te verwelkomen en bent volop bezig met de ontwikkeling van je assortiment en het opzetten van een ijzersterke marketingstrategie. Een valkuil van zoveel enthousiasme is dat je andere belangrijke aspecten van je kersverse bedrijf uit het oog verliest. Heb jij goed voor ogen wat je nog moet regelen en hoe je het straks precies gaat doen? Jorinde van House of Ambition geeft je 5 vragen die je jezelf moet stellen voordat je je bedrijf start (en je in gaat schrijven bij de Kamer van Koophandel)!
Wat los jij op?
Elk bedrijf komt voor de uitdaging te staan om zijn product of dienst aan de man te krijgen. Om een helder verkoopverhaal te formuleren is het effectief en slim om je bewust te zijn van de oplossing die jij biedt voor het probleem van een consument. Door op deze manier naar je bedrijf en je product of dienst te kijken, kun jij beter communiceren wat jij oplost voor je klant (en wat hij nu dus misloopt!). Je hebt immers helder voor ogen wat jij doet en waarom je het doet. Als je dit helder uit kunt leggen, heb je meer kans dat de boodschap goed overkomt én er iets mee gedaan wordt.
Wie zijn je klanten?
Definieer voor jezelf wie er precies in je doelgroep valt. Voor wie bied jij DE oplossing? Door een duidelijke doelgroepomschrijving te maken, maak je het makkelijker voor jezelf om gericht naar deze groep te communiceren en je promotiemiddelen daarop af te stemmen. Een belangrijke vraag die om de hoek komt kijken, is namelijk hoe je klanten gaat werven. Komen ze uit je netwerk? Heb je advertenties nodig om jezelf in de kaart te spelen? Door gericht te weten naar wie je gaat communiceren, kun je op een effectieve manier uitingen maken en je doelgroep sneller bereiken en overtuigen.
Hoe onderscheid jij jezelf van je concurrentie?
Een sterk bedrijf onderscheidt zich van de rest. Waar zit jouw unique selling point? Oftewel, waarin onderscheid jij jezelf van je concurrenten? Dit is een belangrijk punt voor je communicatie en marketing. Schakel eventueel een brand specialist en vormgever in om deze USP te vertalen naar een sterke huisstijl die jouw identiteit weerspiegelt en herkenbaarheid creëert. Laat zien dat je er bent!
Hoe ga je je administratie organiseren?
Administratie is een heel belangrijk onderdeel van je bedrijf. Bij het opstarten van een bedrijf is het aan te raden goed onderzoek te doen naar wat jij precies moet regelen en bij moet houden. Zorg dat je er meteen een goed systeem krijgt in het bewaren van je bonnetjes te bewaren, regelen van je facturen en registreren van uren. Een boekhoudprogramma is een goede investering die zich dubbel en dwars terugbetaalt. Je kunt daarmee meteen vanaf het begin een goede start maken en alles overzichtelijk en goed bij kunt houden. Dit vergemakkelijkt de zaken flink wanneer je bijvoorbeeld je BTW aangifte moet doen of een controle krijgt.
Welke middelen en programma’s heb je nodig?
Zet op een rij welke middelen en programma’s jij nodig hebt om je bedrijf te runnen. Denk aan je assortiment, een website, kantoorpand, boekhoudprogramma en programma’s om je social media content te ontwerpen, je leads in bij te houden of online programma in neer te zetten. In je opstartfase wil je niet voor nare verrassingen en extra onvoorziene kosten komen te staan. Daarom is het verstandig om een ondernemersplan te schrijven waarin je bovenstaande vragen voor het starten van een bedrijf meeneemt. Weet waarin je gaat investeren, waarom je daarin gaat investeren en hoe deze investering zich op termijn terugbetaalt!
Jorinde is eigenaresse van het carrièreplatform House of Ambition. Hierop deelt ze o.a. tips en online producten om carrière maken, ondernemen, solliciteren en geld verdienen leuk én makkelijker te maken.