fbpx

Over Paperdork

Paperdork ontzorgt jou van de boekhouding! Je krijgt een vaste boekhouder die je aangiftes verzorgt, jouw advies geeft en aan wie je onbeperkt vragen kunt stellen. Én een innovatieve online boekhoudtool waarmee jij gemakkelijk je bonnetjes kunt inscannen, doelen kunt bijhouden en je resultaten kunt monitoren. Samen zijn wij een top team!

Telefoonnummer
+ 31 (0)30 237 8180

Socials

Tweedehands spullen kopen en verkopen: hoe zit het met de belasting | Belastingregels tweedehands kopen ondernemer | tweedehands ZZP'er | Marktplaats belasting ondernemer ZZP | design by Freepik

Tweedehands spullen kopen en verkopen: hoe zit het met de belasting?

Tweedehands spullen kopen is een mooie manier om kosten te besparen. Via Marktplaats koop je bijvoorbeeld voor minder geld toch mooie spullen die nog prima mee kunnen gaan. Ben jij zelf toe aan iets nieuws? Dan leveren je oude goederen geld op door het tweedehands te verkopen. Maar hoe werkt dat fiscaal gezien met de belasting? En mag je dit wel doen als ondernemer?

Om daar al een kort en snel antwoord op te geven: ja, je mag als ondernemer tweedehands spullen kopen en verkopen. Wel moet je rekening houden met belasting die je moet afdragen of betalen. Omdat niet elke situatie hetzelfde werkt, leggen wij het per situatie even makkelijk voor je uit.

Tweedehands spullen kopen

Indien je tweedehands producten koopt is het van belang dat je weet van wie je koopt. Koop je van een particulier of van een ondernemer? Hier zit een groot verschil in voor de belasting. Zorg er dus op platforms als Marktplaats voor dat je hiernaar informeert.

Je koopt bij een particulier

Indien je een product koopt bij een particulier dan zit hier geen btw op. Dat komt doordat een particulier geen btw in rekening mag brengen over producten die hij of zij verkoopt. Omdat je geen btw bij een particulier betaalt, mag je ook geen btw aftrekken.

Het is daarentegen wél van belang dat je de boeking maakt in de administratie. De kosten zijn namelijk wel aftrekbaar voor de inkomstenbelasting. Indien het bedrag boven €450 ligt dan telt deze mogelijk ook nog mee voor de investeringsaftrek. Je mag een tweedehands product alleen niet willekeurig afschrijven.

Maar hoe werkt het dan met de bon in je administratie? Een particulier geeft natuurlijk geen facturen. Om toch aan je bewaarplicht te voldoen kun je het beste de verkoopadvertentie of bewijs van koop uploaden samen met de aankoopdatum en het bedrag.

Je koopt bij een ondernemer

Indien je het product koopt bij een andere ondernemer werkt het voor de btw net weer even anders. Een ondernemer mag namelijk wel btw in rekening brengen. Dit kan op twee manieren gebeuren. De ondernemer kan btw rekenen aan de hand van de margeregeling: hierbij wordt de btw berekend over het verschil tussen de inkoop- en verkoopwaarde. Maar de ondernemer kan ook btw rekenen aan de hand van de volledige verkoopwaarde. Omdat een ondernemer de btw terug kan krijgen wordt over het algemeen btw over de volledige verkoopwaarde geheven. In je boekhoudprogramma is het vooral belangrijk dat je de uitgave boekt met het juiste btw bedrag.

Verder gelden dezelfde regels als wanneer je iets koopt bij een particulier. Je mag je uitgave aftrekken voor inkomstenbelasting en mogelijk gebruikmaken van de investeringsaftrek. Een ondernemer hoort alleen wel een factuur te geven bij de verkoop. Deze kun je uploaden in je boekhoudprogramma zoals je gewend bent.

Tweedehands spullen verkopen

Indien je zelf als ondernemer een product verkoopt dan breng je wel btw in rekening. Ook hier zijn weer twee situaties: verkoop je aan een particulier of een mede-ondernemer?

Je verkoopt aan een mede-ondernemer

Indien je verkoopt aan een mede-ondernemer dan kun je gewoon de volledige btw rekenen. De ondernemer kan dit immers over het algemeen weer terugvragen. Je stuurt dus een factuur waarbij je btw berekent over de verkoopwaarde van het product. Deze btw draag je bij je BTW aangifte af en het verkoopbedrag exclusief de btw wordt bij de omzet van je bedrijf geteld.

Je verkoopt aan een particulier

Een particulier kan de btw niet terugvragen. Dat betekent simpelweg dat diegene zo min mogelijk wil betalen. Daarom gebruik je voor de verkoop aan een particulier de margeregeling. Net hebben we deze al even in het kort benoemd. De margeregeling houdt in dat er enkel btw wordt geheven over het verschil tussen de inkoopwaarde en de verkoopwaarde. Hier kan een bedrag met winst of een bedrag met verlies uitkomen. Daar gelden twee verschillende regels voor.


Je verkoopt het product met winst
Als je het product met winst verkoopt dan reken je alleen BTW over de winst die je zelf op het product maakt. Dus stel je hebt een antieke lamp gekocht voor €120 en je deze verkoopt voor €200 dan heb dus €80 winst gemaakt. Over deze €80 bereken je de BTW waardoor de klant in totaal minder hoeft te betalen.

Je verkoopt het product met verlies
Als je jouw oude bureau verkoopt dan is de kans klein dat je hier meer voor krijgt dan dat je er in het verleden voor hebt betaald. In dit geval verkoop je het product dus met verlies. Met de margeregeling hoef je alleen btw aan een particulier te rekenen over de winst. In dit geval hoef je dus aan de particulier een btw in rekening te brengen. In je boekhoudprogramma boek je dit dus als ‘geen BTW’ en als factuur kun je de advertentie uploaden en met de bankbijschrijving.

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen over de belasting bij het kopen of verkopen van tweedehands producten? Laat het ons weten of vraag het na bij je cijferbaas. We helpen je graag verder!

Meet Emma! Met een achtergrond in Fiscaal recht & economie is deze vrouw een heuse cijferbaas. Tijdens haar opleiding vond ze de vakken rondom boekhouding weliswaar vreselijk, maar nadat ze steeds meer ondernemers hielp met hun fiscale vragen was ze om. Gelukkig bleek boekhouding - helemaal met Paperdork - in praktijk een stuk minder saai dan in de boeken.

Post a Comment