Een nieuwe auto privé of op de zaak: wat is voordeliger?
Allereerst is het goed om je te beseffen dat het niet is toegestaan om op elk willekeurig moment te beslissen of je een auto op de zaak zet of privé. Over het algemeen geldt dat er hiervoor 2 mogelijke beslismomenten zijn: op het moment dat je een nieuwe (of tweedehands) auto koopt, of op het moment dat je start met ondernemen. Je kunt dus niet zomaar wisselen, en dus is het verstandig dat jij goed nadenkt over de keuze voor privé of zakelijk. Je mag deze keuze ook alleen maken als jij de auto minstens 10% (indien minder dan is het een privé auto) en maximaal 90% (indien meer dan is het een zakelijke auto) zakelijk gebruikt. De voor- en nadelen van beide opties zetten we op een rijtje, zodat jij kunt bepalen wat voor jou de beste optie is.
Auto op de zaak
Wanneer je een auto op de zaak zet betekent dit dat alle kosten die te maken hebben met jouw auto aftrekbaar zijn. Dat zijn niet alleen de brandstofkosten, maar ook bijvoorbeeld tolwegen, parkeerbonnen, een skibox, trekhaak et cetera. Dit kan je een hoop belasting besparen. Het nadeel van een auto op de zaak is dat je bijtelling moet betalen. Bijtelling klinkt soms nog een beetje ingewikkeld, en daarom leggen we het uit met een voorbeeld rekensom.
Voorbeeldsom bijtelling
Stel: je hebt een auto met een catalogusprijs van €20.000 (ook al heb jij maar €3.000 voor je tweedehands auto betaald, voor de bijtelling geldt altijd de cataloguswaarde). De bijtelling op jouw type auto is 25%. Dan moet je ieder jaar 25% van €20.000 (dus €5.000) van je autokosten afhalen. Bijtelling kan dus nooit hoger zijn dan je jaarlijkse autokosten. Maar door de bijtelling houd je een hogere winst over en over die winst betaal je belasting, afhankelijk van in welke schijf jij zit. Stel jij betaalt 40% belasting, dan betaal je netto over je auto nog €2.000 euro per jaar (40% van €5.000).
Er zijn wel 2 uitzonderingen:
– Als jouw auto ouder is dan 15 jaar dan is jouw auto een zogenaamde ‘youngtimer’. In dat geval geldt een bijtelling van 35%, maar wel over de dagwaarde in plaats van de cataloguswaarde. Dit kan dus financieel erg aantrekkelijk zijn.
– Als je minder dan 500 kilometer per jaar privé rijdt met je auto dan hoef je geen bijtelling te betalen. Je moet dan wel een sluitende kilometerregistratie hebben. Dit houdt in dat je heel gedetailleerd je ritten moet registreren.
Een privé auto
Wanneer jij je auto privé houdt dan kun jij per zakelijke kilometer €0,19 (Update 2023: dit is verhoogd naar €0,21) opvoeren als kosten in je administratie. Dat levert je uiteindelijk belastingvoordeel op. Deze kosten mag je opvoeren ongeacht of jij jouw zakelijke kilometers wel of niet kunt declareren bij je opdrachtgever. Het kan dus zijn dat jouw kilometers 2x in je administratie staan: zowel aan de inkomsten- als aan de kostenkant. Wanneer je zakelijke kilometers maakt met een privé auto maakt is het wel belangrijk dat je een kilometerregistratie bijhoudt om aan te kunnen tonen welke ritten zakelijk zijn geweest.
Dus: wat is voordeliger?
Het klinkt misschien een beetje gek, maar als je veel privé rijdt met je auto dan wordt het over het algemeen voordeliger om de auto op je zaak te zetten. Dit heeft ermee te maken dat de bijtelling vaststaat, ongeacht het aantal privé kilometers. En als je weinig zakelijk rijdt dan mag je voor een privé auto maar weinig zakelijke kilometers opvoeren als kosten. Als je het handig en snel uit wilt rekenen dan kun je hiervoor onze rekenhulp gebruiken. Die berekent op basis van jouw gegevens super snel welke optie het meest voordelig is, en wat dat jou jaarlijks bespaart!