10x de meest voorkomende gemengde kosten
Wat voor soort kosten? Ja, gemengde kosten. Klinkt ingewikkelder dan het is. Met gemengde kosten bedoelen wij uitgaven die zowel een privé als een zakelijk element hebben. Regelmatig zien we dat deze kosten niet worden opgenomen in de boekhouding, en dat is zonde. Over het algemeen geldt dat het zakelijke deel van gemengde kosten aftrekbaar is. In dit artikel vind je een lijstje met de 10 meest voorkomende gemengde kosten. Zo kun jij checken of deze ook voor jou van toepassing zijn.
1. Telefoon(rekening)
Iedereen heeft tegenwoordig wel een telefoon die ook onmisbaar is voor je bedrijf. Social media is namelijk niet meer weg te denken en de meeste mensen scrollen over deze platformen via de telefoon. Als je een specifieke telefoon hebt die je alleen zakelijk gebruikt dan kun je deze op de zaak zetten. Heb je een telefoon die je zowel zakelijk als privé gebruikt? Dan kies je of je deze op de zaak wilt zetten of niet. In de aangifte moet je een correctie maken voor je privégebruik. Bij Paperdork hoef je dat niet te doen en regelt de cijferbaas dit voor je. Voor je telefoonrekening geldt dat je maandelijks alleen het zakelijke deel van je kosten op kunt geven als uitgaven in je aangiftes.
2. Laptop
Voor je laptop geldt hetzelfde als voor je telefoon. Ook als jij in de 5 jaar voor inschrijving van jouw bedrijf een laptop hebt aangeschaft (die je nu zakelijk gebruikt) kun jij deze nog op de zaak zetten. Je brengt hem dan in bij je bedrijf. Dit doe je door de dan geldende waarde als uitgave in je administratie toe te voegen. Ook hiervoor geldt dat er in de aangifte een correctie moet worden gemaakt als je de laptop ook voor privé doeleinden gebruikt.
3. Tablet
Heb jij ook nog ergens een iPad of een andere tablet liggen die je wel eens zakelijk gebruikt? Dan mag jij ook deze voor een deel op je zaak zetten. Ook hiervoor gelden dezelfde regels als voor een laptop of telefoon. Let wel even op de aanschafwaarde van de tablet. Indien de tablet meer dan €450 heeft gekost dan telt deze namelijk als investering mee voor de investeringsaftrek. Als dat niet het geval is dan zijn het reguliere kantoorkosten.
4. Aktetas of (rug)tas
Ken je de aktetassen nog? Je weet wel. Die leren ‘handtassen’ waar je mannen in pak regelmatig mee ziet rondlopen. Aktetassen worden gezien als zakelijke tassen en zijn daarmee volledig aftrekbaar. Een ‘gewone’ (rug)tas die jij gebruikt voor bijvoorbeeld het meenemen van je laptop zijn slechts deels aftrekbaar indien je ze ook zakelijk gebruikt.
5. (Vak)literatuur
De wereld verandert, en daarmee ook jouw vakgebied. Het is dus verstandig om je in te blijven lezen om jouw kennis nog verder te ontwikkelen. Als je boeken leest om je verder te verdiepen in jouw vakgebied dan zijn deze volledig aftrekbaar. Let op: als jij een boek leest dat over een (voor jou) nieuw vakgebied gaat dan mogen de kosten van dit boek niet op de zaak.
6. Camera en benodigdheden
Maak jij foto’s en/of video’s voor jouw bedrijf? Bijvoorbeeld om je social media of website mee te vullen? Als je jouw camera alleen voor zakelijke doeleinden gebruikt dan is deze volledig aftrekbaar. Maar in veel gevallen zul je de camera ook privé gebruiken (bijvoorbeeld op vakantie). In dat geval moet je net als bij bijvoorbeeld een laptop kiezen of je deze op de zaak zet of niet, en corrigeren voor privégebruik. Tip: ook je lenzen, statief en/of andere benodigdheden kunnen wellicht (deels) aftrekbaar zijn.
7. Software kosten
Misschien gebruik je softwareprogramma’s die je nodig hebt voor je bedrijf. Denk aan Photoshop voor fotobewerking, of Office voor het schrijven van blogs. Ga in je lijst dus eens na welke (betaalde) softwareprogramma’s jij ook zakelijk gebruikt. Deze kosten mag je namelijk als zakelijke kosten opnemen.
8. Gemengde reizen
In sommige gevallen kan het voorkomen dat reizen zowel zakelijke en privé elementen hebben. Bijvoorbeeld als je inkopen gaat doen voor je webshop op Bali. Of wanneer je een congres bezoekt en er daarna nog een weekje vakantie aan vastplakt. In zulke gevallen gaat de Belastingdienst er niet mee akkoord als je alle kosten op de zaak zet, maar mag je wel het zakelijke deel van de reis op de zaak zetten.
9. Energierekening
Regelmatig krijgen we een vraag over de energierekening. Als jij thuiswerkt en de apparatuur waarmee je werkt op de zaak hebt staan, dan mag jij (een deel van) jouw energierekening op de zaak zetten. Maar: in de meeste gevallen is dit het niet waard om dit boekhoudkundig helemaal correct te verwerken. Het scheelt je jaarlijks maximaal een paar tientjes, maar het zorgt wel voor wat administratieve rompslomp. Je moet namelijk dan gaan berekenen welk deel van het stroomverbruik naar apparaten op de zaak gaan. Het is aan jezelf om te bepalen of jij het deze moeite waard vindt of niet.
10. Kantoor of praktijk aan huis
In de meeste gevallen mag jij de kosten van je huur of hypotheek niet op de zaak zetten, ook niet als je vanuit huis werkt. In heel specifieke gevallen mag jij een werkruimte/kantoor aan huis (gedeeltelijk) op de zaak zetten. Het is dan belangrijk dat de ruimte een eigen ingang, en eigen sanitaire voorzieningen heeft. In deze blog lees je alle regels over een kantoor aan huis.