Over Paperdork

Paperdork ontzorgt jou van de boekhouding! Je krijgt een vaste boekhouder die je aangiftes verzorgt, jouw advies geeft en aan wie je onbeperkt vragen kunt stellen. Én een innovatieve online boekhoudtool waarmee jij gemakkelijk je bonnetjes kunt inscannen, doelen kunt bijhouden en je resultaten kunt monitoren. Samen zijn wij een top team!

Telefoonnummer
+ 31 (0)30 237 8180

Socials

Bouwdepot belastingaangifte | bouwdepot inkomstenbelasting

Hoe verwerk je een bouwdepot in de belastingaangifte?

Een bouwdepot sluit je vaak af als bij het kopen van een nieuwbouwwoning of het verbouwen van een bestaande woning. Zie het als een speciale rekening bij je hypotheek waarmee je de kosten voor de bouw, verbouwing of verduurzaming kunt betalen. Alleen hoe verwerk je jouw bouwdepot in de belastingaangifte? Dat vertellen we je in dit artikel.

De looptijd van een bouwdepot

Ga jij jouw (toekomstige) woning verbouwen en heb je te maken met een bouwdepot? Dan is je looptijd van het bouwdepot waarschijnlijk maximaal twee jaar. Na deze twee jaar eindigt het bouwdepot automatisch. Het bouwdepot stopt in vele gevallen eerder als:

  • de bouw of verbouwing van de woning eerder af is
  • als je vier maanden of langer geen gebruik maakt van het bouwdepot
  • als het bedrag in het bouwdepot lager is dan x bedrag

Deze regels hangen uiteraard af van de bouwdepot verstrekker.

Bouwdepot en belasting

Als je een bouwdepot hebt dan is het belangrijk dat je het bouwdepot goed in je belastingaangifte (aangifte inkomstenbelasting) verwerkt. Veel mensen vergeten dat ze bepaalde kosten mogen aftrekken. Het is zonde als je daardoor onnodig teveel belasting betaalt!

Normaal gesproken valt het bouwdepot in box 3 (vermogen). Toch mag je het bouwdepot tijdelijk in box 1 plaatsen waardoor de rente van het bouwdepot aftrekbaar is. Het deel van de lening dat niet wordt aangemerkt als zogenaamde eigenwoningschuld valt wel in box 3. Dan moet je denken aan bijvoorbeeld een bouwdepot op een tweede woning.

Financieringskosten

Laten we beginnen met het feit dat je de financieringskosten van het bouwdepot in 1 keer mag aftrekken. Belangrijk is dat je dit in hetzelfde jaar doet als dat je het bouwdepot hebt aangevraagd. Denk hierbij aan kosten zoals de hypotheekadviseur, taxatiekosten en notariskosten van de hypotheekakte.

Renteaftrek

Over het bedrag van jouw lening dat in het depot staat krijg je rente en betaal je rente. De rente die je betaalt over de lening is tot maximaal 2 jaar aftrekbaar zolang je het bouwdepot gebruikt. De rente die je ontvangt moet je in principe aftrekken van de rente die je betaalt, hierdoor heb je een lagere hypotheekrenteaftrek. De eerste 6 maanden hoef je dit nog niet te doen*. De overige 18 maanden (of de gehele periode bij een nieuwbouwwoning) wordt de vergoedingsrente uit het depot dus wel van de rente die je betaalt afgehaald. Het bedrag dat overblijft mag je aftrekken van jouw belastbare inkomen.

* Deze uitzondering voor de eerste 6 maanden geldt niet voor een nieuwbouwdepot. In het geval van een nieuwbouwwoning moet je de ontvangen rente direct aftrekken van de betaalde rente.

Tweejaarsregeling

De rente die je over de lening betaalt is tot 2 jaar aftrekbaar zolang je het bouwdepot gebruikt voor de verbouwing of nieuwbouw. Dit wordt ook wel de tweejaarsregeling genoemd. Dit gaat in vanaf het moment dat je de koop- of aannemersovereenkomst tekent. Je bepaalt zelf of je van deze regeling gebruikt wilt maken.

Tweejaarsregeling gebruiken

Als je de regeling toepast dan kies je ervoor om de rente te verrekenen in je belastingaangifte. Na twee jaar is de rente die je op de lening betaalt niet meer aftrekbaar. Ook de rente die je krijgt wordt niet meer belast.

Gebruik je alsnog een deel van dat geld voor de verbouwing of nieuwbouw? Dan is alleen de rente over dat specifieke bedrag aftrekbaar in box 1. Gebruik je een deel van het depot nog niet? Dat wordt gezien als bezitting (onderdeel van je vermogen) in box 3. De lening zelf is een schuld in box 3.

Tweejaarsregeling niet gebruiken

Je kunt er dus ook voor kiezen om de tweejaarsregeling niet te gebruiken. Dat kan bijvoorbeeld gunstig zijn als je jouw bouwdepot niet of beperkt hebt gebruikt en voornamelijk rente hebt ontvangen. In dat geval zijn alleen de rente en kosten aftrekbaar over het deel van de lening dat je daadwerkelijk hebt gebruikt voor het onderhoud en verbetering van de woning.

Voor het deel van de schuld dat je (nog) niet hebt gebruikt geldt dat het een schuld is in box 3. De rente die je krijgt over dit deel van de lening is niet belast, maar de rente die je betaalt is ook niet aftrekbaar.

Zorg voor bewijs

Bewaar tot slot altijd al je bonnen en facturen! Een voorwaarde om kosten af te trekken in de belastingaangifte is dat je ook moet kunnen bewijzen dat je de lening hebt gebruikt voor je woning. Bij een controle kan de Belastingdienst hierom vragen.

Meet Iris! Met een International Business Management papiertje op zak schrijft ze met veel plezier blogs over financiële onderwerpen voor Paperdork. Ze gaat geen uitdaging uit de weg.

Plaats reactie