Dit is waarom jij géén jaarrekening nodig hebt voor je ZZP hypotheek
Yes, je hebt je droomwoning gevonden! Maar dan nog die hypotheek.. Altijd een dingetje wanneer je ZZP’er bent. Grote kans dat de makelaar of de bank zal vragen om een jaarrekening. Maar om maar meteen met de deur in huis te vallen: je hebt voor je hypotheek helemaal geen ZZP jaarrekening nodig. En al helemaal geen jaarrekening voorzien van een accountantsverklaring. Dus voordat je een dure accountant of boekhouder inschakelt, lees dit artikel even goed door.
Wat is een jaarrekening?
Er bestaan nogal wat misverstanden rondom de term ‘jaarrekening’. Deze wordt te pas en te onpas gebruikt en verwijst vaak naar verschillende zaken. Vaak wordt de term klakkeloos (en onterecht) overgenomen door verschillende instanties. Een officiële jaarrekening is een document over de financiële situatie van een onderneming in een boekjaar. De jaarrekening bevat onder andere een balans, een winst- en verliesrekening en een toelichting op beide. Daarnaast kan het zijn dat een jaarrekening wordt voorzien van een accountantsverklaring. In dat geval wordt de jaarrekening gecontroleerd door een accountant en schrijft diegene hierover aanvullend een onafhankelijk rapport.
Een jaarrekening is voor een Eenmanszaak niet verplicht
In het geval van een BV is er geen misverstand mogelijk: het opstellen en deponeren van een jaarrekening is dan namelijk verplicht. Voor Eenmanszaken is dit echter níet het geval. Als er wordt gesproken over een jaarrekening dan wordt er veelal verwezen naar de belangrijkste onderdelen van de jaarrekening: de balans en winst- en verliesrekening. En daarvoor hoef je niet nog eens een extra document op te laten stellen. Waarom niet? Die twee onderdelen heb je waarschijnlijk al! Je hebt ze namelijk nodig voor je aangifte inkomstenbelasting.
Welke documenten heb je dan als ZZP’er wel nodig voor je hypotheek?
We hebben de meest gekke vragen voorbij zien komen als het gaat om het aanleveren van documenten voor een ZZP hypotheek. Van jaarrekening tot een prognose van de balans (uhh, kan iemand ons vertellen hoe wij ons banksaldo over een jaar kunnen voorspellen?) en zelfs hele accountantsverklaringen. In praktijk komt het erop neer dat het als Eenmanszaak voldoende is om een balans en winst- en verliesrekening aan te leveren. In sommige gevallen wordt er ook om een aanvullende prognose van de winst- en verliesrekening gevraagd. Maar dus geen complete jaarrekening, en al helemaal geen aanvullende accountantsverklaring.
Laat je niet zomaar dure documenten aansmeren
Bespaar je dus die kosten, en probeer het eerst met de hier genoemde documenten. Wijs de makelaar of bank erop dat je een Eenmanszaak bent en dat een jaarrekening niet verplicht is voor jou, maar dat je ze wel de balans en winst- en verliesrekening kunt opsturen, al dan niet voorzien met een handtekening van je boekhouder. Tot nu toe hebben al onze klanten (en dat zijn er heel wat) op basis van deze documenten hun woning gekregen.