Wat is afschrijven en hoe werkt het?
Als je geld investeert in een bedrijfsmiddel dat langer dan één jaar meegaat en minstens €450 kost, dan moet je deze investering afschrijven. Een term waarvan iedereen in boekhoudland weet waar het over gaat, maar waarbij de gemiddelde ondernemer echt geen idee heeft. Je bent echt niet de enige 😉 Dus wat is afschrijven en hoe werkt het precies?
Wanneer moet je iets afschrijven?
We noemden het al. Afschrijvingen zitten gekoppeld aan investeringen. Een investering is een uitgave van minstens €450 (exclusief BTW) in een bedrijfsmiddel dat langer dan één jaar meegaat. Over het algemeen zijn dat voor kleine ondernemers zaken als bijvoorbeeld een telefoon, laptop of camera. Maar het kan ook een machine zijn als je bijvoorbeeld zelf iets produceert. De grens van €450 geldt niet voor al je investeringen samen, maar per item. Als je bijvoorbeeld een camera koopt van €400 en een telefoon van €400 dan zijn het beide geen investeringen. Koop je echter een camera van €400 samen met een bijbehorende lens van €200, dan is het wel een investering en moet je dus afschrijven.
Bonus tip: investeer je in één kalenderjaar meer dan €2.400? Dan kun je waarschijnlijk gebruik maken van de KIA regeling waarmee je weer een fijn belastingvoordeel kunt halen 🙂
Hoe werkt afschrijven?
Nu je weet dat je wellicht moet afschrijven is het belangrijk om te weten hoe afschrijven werkt. Eerst even terug naar de normale situatie. Normaal gesproken mag je zakelijke kosten aftrekken in het jaar dat je de kosten hebt gemaakt. Omdat een investering langer meegaat wordt het aftrekken van de kosten eigenlijk verdeeld over meerdere jaren. Je schrijft een bedrijfsmiddel af over de tijd dat je het gebruikt, maar wel met een minimum van 5 jaar. Overigens is dit van toepassing op de inkomstenbelasting. De BTW mag je wel in zijn geheel meteen terugvragen.
De Belastingdienst gaat er vanuit dat jouw investering elk jaar een beetje minder waard wordt. In sommige gevallen kan het zijn dat een bedrijfsmiddel na verloop van tijd niets meer waard is, maar soms is er sprake van een restwaarde. Denk bijvoorbeeld aan een auto. De kans is groot dat je deze na jouw eigen gebruik weer kunt doorverkopen. De vraag is dus: hoeveel is jouw bedrijfsmiddel na x aantal jaar nog waard?
Voorbeeldsom
Om concreet te laten zien hoe afschrijven werkt hebben we een voorbeeldsom gemaakt. Stel: je koopt een nieuwe laptop met een aanschafprijs van €2000 excl. BTW. De Belastingdienst hanteert de regel dat je minimaal over 5 jaar moet afschrijven. We gaan er vanuit dat de laptop na 5 jaar nog €500 waard is. Je kunt de afschrijfsom dan als volgt vullen:
Afschrijving per jaar = (aanschafprijs – restwaarde) / gebruiksduur in jaren
In dit voorbeeld betekent dit dus:
Afschrijving per jaar = (2000 – 500) / 5
In het geval van deze laptop betekent dit dus dat je €300 per jaar mag afschrijven. Dit zijn uiteindelijk de kosten die je jaarlijks mag opvoeren in je boekhouding.
Willekeurig afschrijven
Als ZZP’er of VOF kun je als je voldoet aan de startersaftrek ook willekeurig afschrijven. Dat houdt in dat je zelf mag bepalen in o.a. hoeveel jaar je een investering wilt afschrijven. Je mag in dat geval dus ook de gehele investering in 1x afschrijven. Let daarmee wel op dat je hiermee met name je belasting verschuift, en het dus niet per se een belastingvoordeel betekent. Als je namelijk je bedrijfsmiddel binnen 5 jaar weer verkoopt, of als je stopt met je onderneming dan moet je alsnog voor de willekeurige afschrijving corrigeren.
De makkelijke weg
Maak je gebruik van Paperdork of wil jij je niet bezig hoeven houden met dit soort rekensommetjes? Dan heb je geluk. Bij Paperdork vinden we dat jij je niet bezig hoeft te houden met moeilijke vragen over afschrijvingen. Wanneer je een uitgave als investering markeert zorgen wij ervoor dat alles correct wordt verwerkt in je aangifte. Als het nodig is nemen wij dus contact met je op om te overleggen over de gebruiksduur en restwaarde. En als je er een vraag over hebt, dan klop je gerust even aan bij jouw cijferbaas 🙂